۲۸۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم| قیمت تمام شده CNG بیش از ۱۵۰۰تومان

بازار؛ گروه آب و انرژی:با وجود شرایط بحرانی و عدم تعادل شدید بنزین، خبری از توسعه و حمایت از صنعت CNG نیست. صنعتی که زیرساخت های آن ایجاد شده است بیش از هر زمان دیگری با بی تفاوتی مواجه شده و حدود نیمی از ظرفیت آن بلااستفاده مانده است. در این میان نه تنها خبری از حمایت نیست، بلکه معوقات فعالان این صنعت نیز به موقع پرداخت نمی شود.

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی CNG و صنایع وابسته تهران در گفتگو با بازار با بیان اینکه حدود 2800 میلیارد تومان از دولت دوازدهم بدهکار هستیم، گفت: این مطالبه ای است که از سال 94 پرداخت نشده است و مشکل بسیاری از فعالان صنعت CNG است. جی با مشکل مواجه شده است.

هزینه ها 150 درصد، درآمد 60 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هزینه های ما امسال 150 درصد افزایش داشته است، گفت: این افزایش هزینه ها در حالی است که کارمزدهای ما تنها 60 درصد افزایش داشته است.

رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی تهران و صنایع وابسته با اشاره به هزینه های بالای تعمیرات و نگهداری گفت: بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت وارداتی بوده و به دلیل تاثیر قیمت دلار افزایش زیادی داشته است.

وی همچنین قیمت تمام شده هر متر مکعب CNG را بیش از 1500 تومان اعلام کرد و افزود: مبلغ دریافتی در جایگاه ها نصف این مبلغ است.

بررسی ها نشان می دهد که حدود 90 درصد خودروهای دوگانه سوز در کشورهایی هستند که قیمت CNG معادل 20 درصد قیمت بنزین است.

رئیس اتحادیه صنف CNG و صنایع وابسته تهران با بیان اینکه قیمت CNG باید معادل 25 درصد میانگین قیمت بنزین در کشور تعیین شود، ادامه داد: میزان مصرف CNG با قیمت بنزین ارتباط مستقیم دارد. . برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که بررسی های انجام شده نشان می دهد که حدود 90 درصد خودروهای دوگانه سوز در کشورهایی هستند که قیمت CNG معادل 20 درصد قیمت بنزین است.

وی افزود: همچنین پیشنهاد دادیم به جای پرداخت یارانه نقدی، به 4.5 میلیون نفر از مالکان خودروهای CNG کارت خرید سوخت انرژی داده شود. در واقع می توان به جای پرداخت 45 هزار و 500 تومان یارانه، کارت اعتباری 200 مترمکعبی گاز طبیعی داد که معادل مصرف 200 لیتر بنزین در ماه است.

ارتقای کیفی خودروهای گازسوز یکی از پنج محور اصلی بسته حمایتی صنعت CNG در ایران بود که قاضی درباره آن گفت: به منظور افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز می توان تسهیلات ویژه ای برای ورود در نظر گرفت. خودروهای LPG با استانداردهای بین المللی . همچنین تولید و شماره گذاری خودروهای دوگانه سوز با توجه به ظرفیت موجود در کشور انجام شود.

این فعال صنعت CNG بر ارتقای جایگاه جایگاه CNG تاکید کرد و گفت: عوارض فعالان این صنعت از سال 1393 معوق بوده و درخواست ما این است که این معوقات طبق مصوبه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی پرداخت شود.

وی همچنین خواستار اصلاح نظام تعرفه حق کار در جایگاه های سوخت شد و افزود: دولت باید شرایط و امکانات مناسبی را برای افزایش تعداد جایگاه های سوخت در نظر بگیرد تا دسترسی به جایگاه های CNG در کشور بهبود یابد.

معمولاً در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، صاحبان خودروهای دوگانه سوز برای رسیدن به جایگاه های CNG مجبورند 2 تا 5 کیلومتر را طی کنند. این در حالی است که این مسافت در کشور ما به طور متوسط ​​13.4 کیلومتر اعلام شده است

به گفته قاضی، معمولاً در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، دارندگان خودروهای دوگانه سوز برای رسیدن به جایگاه های CNG باید 2 تا 5 کیلومتر را طی کنند. این در حالی است که این مسافت در کشور ما به طور متوسط ​​13.4 کیلومتر اعلام شده است.

رئیس اتحادیه CNG و صنایع وابسته تهران با تاکید بر اهمیت ارتقای ایمنی CNG اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود تا CNG به عنوان سوخت پاک سهم خود را در سبد انرژی کشور افزایش دهد. در این راستا باید به دنبال جایگزینی حداکثری خودروهای عمومی و اتوبوس های گازسوز با استانداردهای روز دنیا در سیستم حمل و نقل کشور باشیم.

توسعه CNG متوقف شد

وی معتقد است: طی دو دهه گذشته علیرغم اینکه سیاست اصلی توسعه صنعت سی.ان.جی بوده، سیاست های حمایتی این صنعت اجرا نشده و به صورت مستمر ادامه پیدا نکرده و منجر به ایجاد شرایط غیراقتصادی برای این صنعت شده است. فعالان این صنعت و وقفه در توسعه آن. بوده است

متولی این صنعت باید در امور سیاست گذاری مشخص شود و مرجع اصلی صنعتی CNG مدیریت و نظارت بر جایگاه ها و بازرسی های خودرو یعنی شرکت ملی صدا و سیما را بر عهده بگیرد.

وی همچنین خواستار ایجاد متولی واحد برای صنعت سی.ان.جی در کشور شد و ادامه داد: متولی این صنعت در سیاست گذاری ها مشخص شود و مدیریت و نظارت بر جایگاه ها و بازرسی خودروها به شرکت ملی صدا و سیما محول شود. . گرفتن

قاضی با بیان اینکه اگر اقدامی برای حمایت از این صنعت صورت نگیرد، اکثر مواضع C. it. ج تعطیل می شود، ادامه داد: بدون سرمایه گذاری مجدد و با فراهم آوردن شرایط سیاست گذاری در این بخش به راحتی می توانیم مشکل عدم تعادل بنزین را حل کنیم اما به نظر می رسد عده ای در کشور به دنبال رفع مشکل عدم تعادل هستند. بنزینی نیستند و آدرس اشتباهی به جامعه می دهند.

رئیس انجمن صنفی CNG و صنایع وابسته تهران ادامه داد: صنعتی که می تواند راه حل کوتاه مدت و موثری برای حل مشکل عدم تعادل بنزین باشد اما با بی تفاوتی مسئولان و امروز همه فعالان صنعت CNG مواجه است. به خصوص مدیران فعلی در بدترین وضعیت قرار دارند. شرایط اقتصادی به گونه ای است که اگر برای رفع مشکلات اقدام عاجل نکنیم، ظرفیت فعلی تامین CNG را از دست خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *