پیشنهاد احیا شورای سیاستگذاری خودرو به وزیر صمت|دفتر خودرویی وزارت صمت باید تقویت شود

امید محمدی; بازار: به تازگی تصویری از چارت جدید وزارت امنیت منتشر شده است که از ساختار وزارت ترانسپورت حذف شده است. با برکناری معاونت مذکور، دفتری به نام صنایع خودرو، نیروی محرکه و حمل و نقل زیر نظر معاونت جدیدی به نام صنایع، ماشین آلات و تجهیزات ایجاد شده است.

برخی از فعالان صنعت خودرو بر این باورند که برکناری معاونت حمل و نقل احتمالا در تصمیم گیری ها و تدوین دستورالعمل ها با چالش مواجه خواهد شد. کارشناسان این صنعت می گویند برکناری معاونت مذکور منجر به بازگشت تصمیمات خودرویی به ایدرو شده و این موضوع مشروط به اجرای اصل 44 قانون می تواند زمینه خصوصی سازی صنعت خودرو را فراهم کند. به همین منظور به منظور بررسی تاثیر برکناری معاونت حمل و نقل در کنار گسترش دفتر خودرویی وزارت ایمنی، با احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به گفت وگو نشستیم:

* به تازگی تصویری از نمودار جدید وزارت حراست منتشر شده است که زیر نظر معاون جدید در دفتر خودرو قرار داده شده است. با توجه به اینکه در گذشته سرپرست این اداره بودید، این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

اداره کل خودروی وزارت ایمنی با استحکام و تغییراتی در ساختار جدید قرار گرفته است. چنین تغییراتی توسط سازمان استخدامی کشور انجام می شود. این سازمان با کسب تجربه از عملکرد گذشته معاونت ها و نهادها، نمودار جدیدی را به وزارتخانه ها پیشنهاد می کند. بنابراین اگر تغییرات فوق با هدف کاهش نیروی انسانی و ترسیم دولت باشد، تصمیم بسیار عالی است. اما اگر باعث افزایش نیروهای دولتی و استخدام در شرکت ها شود، سیاست اشتباه و روش مطلوبی نخواهد بود.

با توجه به گسترش اداره کل خودرو در وزارت ایمنی، هیچ نگرانی برای تصمیم گیری خودرو وجود ندارد.

* برخی از فعالان صنعت خودرو بر این باورند که برکناری معاونت حمل و نقل در وزارت حراست باعث پراکندگی تصمیمات خودرویی در بدنه وزارتخانه مذکور می شود. نظر شما در این مورد چیست؟

با توجه به گسترش اداره کل وسایط نقلیه در وزارت حراست، جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. لازم به ذکر است که معاونت حمل و نقل در سه سال گذشته تشکیل شده و در گذشته چنین اداره ای در بدنه وزارت ایمنی تعریف نشده بود، اکنون نیز تصمیمات خودرویی توسط اداره کل خودرو یا ایدرو اتخاذ خواهد شد. . این

وزیر ایمنی باید بخش اتومبیل وزارت متبوع خود را تقویت کند

* با توجه به اینکه «سید محمد اتابک» وزیر حراست دولت چهاردهم تغییری در معاونت ها و مدیران وزارتخانه های متبوع خود نداشته است، تغییرات احتمالی ایدرو و دفتر خودرو چه تاثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟

وزیر امنیت باید اداره کل اتومبیل وزارت متبوع خود را تقویت کند. اگر مقام ارشد وزارت حراست قصد تغییر مدیر فعلی این دفتر را دارد باید فردی توانمند و آشنا به مسائل خودرو انتخاب کند. همچنین انجمن خودروسازان ایران بازگشت «شورای سیاست گذاری خودرو» را به وزیر صمت پیشنهاد کرده است. این شورا در دوره سید محمد هادی نژاد حسینیان در وزارت صنایع سنگین تشکیل شد و متاسفانه در دولت دوازدهم توسط وزرای وقت حذف شد. بازگشت «شورای سیاست گذاری خودرو» وضعیت صنعت خودرو را بهبود می بخشد. این

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *