همه مجریان برنامه کودک از دهه ۶۰ تا به امروز

مجری متخصص با روانشناسی کودکان آشناست، روانشناسی کودکان را می شناسد و می داند چگونه با آنها رفتار کند. علاوه بر این لحن دلپذیری برای کودک دارد. به همین دلیل مجری و برنامه ساز کودک در کل دنیا کم است. در ایران تعداد این افراد زیاد نیست و در این میان معدود کسانی هستند که توانسته اند در این سال ها بچه ها را همراهی کنند.

در دهه شصت چندین مجری زن برنامه های کودک را در دو شبکه بر عهده داشتند. سونیا پوریامین، الهه رضایی و گیتی خامنه. با لحن آرام و مهربانی با بچه ها صحبت می کردند و در خلال صحبت هایشان که البته همه نصیحت بود، سه چهار کارتون پخش می کردند. بچه ها که چاره دیگری برای تماشای کارتون نداشتند به آنها گوش می دادند و کم کم با آنها دوست می شدند.

در دهه های بعد برنامه های کودک رنگ و جلوه دیگری پیدا کرد. حالا امثال عموپورنگ و عمو فیتیلایی با آهنگ و موسیقی شاد بچه ها را سرگرم می کردند و بچه ها دیگر منتظر دیدن کارتون نبودند. آنها کسانی بودند که برایشان جذاب بودند. در اینجا نگاهی داریم به شش شخصیتی که برای کودکان دیروز و امروز کتاب کودک ساخته اند:

سونیا پورین

مجری برنامه کودک

سال های فعالیت: دهه شصت

او یکی از معروف ترین مجریان کودک دهه شصت است. سونیا پوریامین با صدای گرم و خاص خود در دهه شصت برنامه ای را برای کودکان اجرا کرد و پس از آن مدت زیادی دیده نشد و به عنوان خبرنگار در مجله سروش مشغول به کار شد تا اینکه چند سال پیش در چندین برنامه تلویزیونی حضور یافت. مانند خندوانه و از خودش. گفت.

23

الهه رضایی

مجری کودک

سالهای فعالیت به عنوان مجری کودک: دهه شصت

بچه های دهه 60 به خوبی صدای آرام او را به یاد دارند که به آنها می گفت: چشمان زیبای شما خراب می شود…برگردید…برگردید…برگردید. البته حرف هایش بیشتر نصیحت بود. رضایی در سال 1358 در سن 15 سالگی برای اجرا در برنامه کودک پذیرفته شد و کار خود را شروع کرد.

در تیرماه همان سال اولین اجرای خود را مقابل دوربین گذاشت و در دهه شصت توانست به عنوان مجری برنامه کودک به اوج شهرت در تلویزیون برسد. در سال ۱۳۷۸ از برنامه کودک جدا شد و در برخی از برنامه های بزرگسالان مجری شد. پس از سال ها در سال 1388 در برنامه ای به نام «بچه های دیروز» اجرا کرد که برای تجدید خاطره ها کارتون ها و برنامه های قدیمی پخش می شد.

24

گیتی خامنه:

مجری برنامه کودک

سال های فعالیت از دهه شصت تا دهه هفتاد

او از سال 1377 تا 1378 مجری برنامه کودک بود و پس از آن در دهه 80 مشغول اجرای برنامه «بچه های دیروز» در شبکه تهران بود که در واقع بیان خاطرات بچه ها بود. دهه 1960 در سال های بعد اجرای برنامه هایی غیر از برنامه کودک را بر عهده گرفت. از جمله مجموعه مستند «میراث ایران» و برنامه «ابد». در فروردین 95 پس از نزدیک به 20 سال دوباره به عرصه سرگرمی کودک بازگشت.

25

مجید قنادی

برنامه نویس و مجری کودک

سالهای فعالیت: از دهه پنجاه تا امروز

مجید قناد چهره ای بسیار آشنا برای بچه های دهه 60، 70 و 80 است. او مجری برنامه های پرمخاطب کودک بود و در سال های بعد سریال هایی ساخت که در بین بچه ها بسیار محبوب بود. اما بعدها به دلیل اختلاف در گروه، او تنها تهیه کننده برنامه بود و دیگر جلوی دوربین نرفته است. او تا به امروز برنامه ها و مسابقات زیادی برای تلویزیون ساخته است.

26

عمو فتیلی

بازیگر و تهیه کننده کودک

سال های فعالیت در دهه هشتاد و نود

عموطیلایی ها گروهی متشکل از محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن از اعضای سابق گروه تئاتر «چهره» بودند. آنها با هم نقش اصلی سریال های تلویزیونی و تئاترهای کودکانه را تحت عنوان گروه فیتیله ایفا کردند. این گروه از فروردین 1397 فعالیت خود را در تلویزیون ایران آغاز کرد و تا زمان شروع به کار خود چندین سریال تلویزیونی با اجرا و تهیه کنندگی مجید قناد ساخت و به یکی از محبوب ترین برنامه سازان کودک تبدیل شد. اما این گروه پس از مشکلات پیش آمده برای برنامه فیتیله و با تعطیلی این برنامه در ۲۴ آبان ۱۳۹۴ به طور رسمی به کار تلویزیونی خود پایان دادند.

27

داریوش فرضی

بازیگر، مجری و تهیه کننده برنامه کودک

سالهای فعالیت: دهه هفتاد تا امروز

داریوش فازیایی اولین بار در سال ۱۳۷۶ در برنامه «ما و تو» در تلویزیون ظاهر شد. دو سال بعد در برنامه پورنگ و تورنگ که ضبط و پخش شد ظاهر شد. اما مهمترین برنامه او برنامه ای به نام عمو پورنگ بود که از فروردین 1397 به همراه امیرمحمد به صورت زنده اجرا می کرد و این برنامه که تا سال 93 ادامه داشت او را به چهره ای شناخته شده برای کودکان تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *