هشدار افزایش قیمت برنج | برنج ۴۰ تا۵۰ درصد گران شد!

ممنوعیت واردات برنج و رسوب برنج در گمرک باعث افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت برنج ایرانی و خارجی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روند افزایش قیمت برنج در هفته پایانی مهرماه در حالی تشدید شد که انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران در نامه ای به وزارت کشور به بحران برنج و افزایش غیرقابل کنترل قیمت برنج اشاره کرده بود. سلامتی افزایش قیمت برنج در روزهای اخیر نشان از نزدیک شدن نمودار برنج به محور عمودی دارد.

افزایش قیمت برنج در کشور در حالی ادامه دارد که قبل از شروع دوره ممنوعیت واردات برنج، حدود 100 هزار تن برنج خارجی وارد گمرکات کشور شده بود که ترخیص آن می توانست قیمت برنج را کنترل کند، اما به دلیل تاخیر در تخلیه کشتی ها و انجام تشریفات. گمرک این برنج ها تا اول مرداد ماه ترخیص نشد و با شروع دوره ممنوعیت ترخیص آنها متوقف شد.

اظهارات ضد و نقیض درباره وضعیت برنج در کشور

هفته هاست که بازار برنج در هرج و مرج به سر می برد. نمایندگان استان های شمالی کشور در مجلس از یک سو مدعی هستند که انبارها مملو از برنج است و دولت باید واردات را متوقف کند و از سوی دیگر نمایندگان استان های ساحلی و جنوبی کشور. در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: اقشار کم درآمد قدرت خرید برنج ایرانی را ندارند و با ممنوعیت واردات و افزایش قیمت برنج خارجی فشار زیادی بر جیب اقشار کم درآمد وارد کرده است. استان های مرزی

در شرایطی که ادعا می شود انبارها مملو از برنج است و طبق اعلام مقامات کشوری؛ در سال گذشته چهار برابر نیاز داخلی برنج وارد شد، اتفاقات دیگری نیز در بازار در جریان است. مشاهدات حاکی از کاهش عرضه برنج داخلی و خارجی و افزایش قیمت است.

نوسان قیمت برنج از کجا می آید؟

در برنامه هفتم توسعه مقرر شده تا 90 درصد برنج مصرفی مردم در داخل کشور تامین شود، برنج جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانوارها دارد، برنج یکی از کالاهای استراتژیک و اساسی کشور محسوب می شود. و در نتیجه هرگونه کمبود و افزایش قیمت آن سفره مردم را تهدید و کوچکتر می کند.

نیاز سالانه کشور به برنج حدود 3 میلیون تن است که 2 میلیون تن آن در داخل کشور تولید می شود و مابقی برنج مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود. این در حالی است که هر ساله طبق قانون و در راستای حمایت از تولید برنج ایرانی، واردات برنج از اول مرداد تا 24 آبان ممنوع است.

نوسانات قیمت برنج از خرداد 1402 شروع شد و برنج‌سازان در آن زمان مدعی بودند واردات بی رویه برنج خارجی باعث شده برنج ایرانی در دست کشاورزان بماند. از سوی دیگر بر اساس اظهارات واردکنندگان برنج، قانون ممنوعیت واردات برنج به مدت 4 ماه در سال و رسوب برنج های خارجی وارداتی در گمرکات، برنج های وارداتی را در آستانه فساد و نابودی قرار داده است.

برنج ایرانی عموما گرانتر از برنج خارجی است و در شرایط اقتصادی کنونی به دلیل رشد مستمر تورم و رکود دستمزدها به دلیل رشد قیمت، بسیاری از خانواده ها توان خرید برنج ایرانی را ندارند و ترجیح می دهند بخشی از نیاز خود را با تکیه تامین کنند. روی محصولات وارداتی .

برنج خارجی 58 درصد سرانه مصرف در مناطق شهری و 70 درصد در مناطق روستایی را تشکیل می دهد. بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان برنج وارداتی در نبود این نوع برنج، به دلیل طعم متفاوت و قدرت خرید پایین، عملا برنج را از سفره خود حذف می کنند، بر خلاف خانوارهای مصرف کننده برنج ایرانی، بیشتر این نوع برنج را مصرف می کنند. برنج حتی با قیمت بالاتر تحت هر شرایطی. همچنین ادامه دارد اما خالی شدن بازار برنج ایرانی و خارجی در نهایت به افزایش قیمت منجر می شود و این افزایش قیمت سایر بازارها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *