مهندسی اجماع؛ کتابی برای رازگشایی از شگردهای مدرن هدایت افکار عمومی

کتاب «مهندسی اجماع» با موضوع دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر شبکه های اجتماعی نوشته ساموئل وولی با ترجمه عباس رضایی ثمرین توسط انتشارات همشهری منتشر و روانه کتابفروشی ها شد.

موضوع اصلی این کتاب، اشکال جدیدی از تبلیغات سیاسی است که می تواند ارتباطات دموکراتیک را مختل کند و یک اجماع جعلی پیرامون ایده ها و نگرش های مورد نظر صاحبان قدرت و ثروت ایجاد کند. کتاب مهندسی اجماع درک موجود از تبلیغات و ضرورت به روز رسانی آن را به چالش می کشد. زیرا به گفته نویسنده کتاب، تلقی موجود هنوز با ساختارهای رسانه ای جدید مانند فرهنگ تولید محتوای شبکه ای و مدل ارتباطی «چند به چند» اینترنت سازگار نیست.

به گفته نویسنده صورت‌بندی نظری جدید تبلیغات، ابتدا باید دو ویژگی گمنامی و اتوماسیون را که حاصل اینترنت و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی است، شامل شود. با این دو ویژگی است که امروزه طیف وسیعی از بازیگران صنعت تبلیغات می توانند جریان های خاصی از اطلاعات را تقویت یا سرکوب کنند و نظرات یا رفتارهای مردم را از طریق مهندسی یا جعل اجماع عمومی مدیریت کنند. امروزه این دو ویژگی باعث شده تا صاحبان قدرت، شرکت های بزرگ و حتی برخی از کاربران معمولی اینترنت بتوانند با راه اندازی کمپین های مخرب، افکار عمومی را دستکاری کنند و منشا و پشت صحنه این کمپین ها را پنهان نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *