آخرین مطالب

همکاران

لازمه حذف ارز ترجیحی راه اندازی سامانه کالا برگ بود



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به سخنان وزیر سابق اقتصاد در خصوص حذف ارز ترجیحی، راه‌اندازی نشدن سامانه کالابرگ را از ضروریات حذف ارز ترجیحی خواند و آن را در تشدید این موضوع موثر دانست. پیامدهای تورمی حذف ارز 4200.






یکی از عوامل تورمی احتمالی در اقتصاد ایران در سال های اخیر از نگاه مردم و برخی کارشناسان حذف ارز 4200 تومانی بوده است. گفتنی است پس از حذف این ارز، افزایش قیمت به میزان قابل توجهی رخ داد، تحلیل های مختلفی در این باره انجام شد؛ برخی این افزایش قیمت را ناشی از افزایش نرخ ارز دانستند و برخی دیگر مشکلات تولید را عامل اصلی دانستند.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم در واکنش به اتفاقات سال 1401 و حذف ارز ترجیحی در این سال گفت: ماجرای ارز 4200 تومانی یکی از جدی ترین و بحث برانگیزترین نکات بود. در سیاست گذاری دولت اما در مجموع ما در وزارت اقتصاد و دارایی با این زمان بندی و جزئیات موافق نبودیم، بلکه مسئولیت کل پروژه با سازمان برنامه بود.

نگهداری: حذف ارز ترجیحی برای راه اندازی سامانه کالاهای برگ ضروری بود

پس از این اظهارنظر خاندوزی، موجی از اظهارات کارشناسان و مسئولان مبنی بر حذف ارز ترجیحی و درست یا غلط بودن اجرای این سیاست در آن مقطع زمانی به راه افتاد. در همین رابطه بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر حمایت این مرکز از حذف ارز 4200 تومانی واکنش نشان داد.

وی در پاسخ به این سوال که نقش مرکز پژوهش های مجلس در حذف ارز ترجیحی و پیشنهاد اجرای سریعتر این سیاست توسط این مرکز نقش موثری داشت، گفت: زمانی که ارز ترجیحی مطرح شد، زمانی بود که خود دولت در مجلس اعلام کرد که دیگر ارز نخواهد بود. لازم نیست تخصیص بدهیم و بعد در مصوبه عنوان شد که شبکه کالا راه اندازی شود و بعد حذف ارز ترجیحی در دستور کار قرار گیرد. بنابراین لازمه حذف ارز ترجیحی راه اندازی سامانه کالایی بود و به دلیل عدم موفقیت آن بود که آقای خاندوزی گفتند با کلیت و نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی موافق نیستند.

مرکز پژوهش های مجلس به مکتب خاصی تعلق ندارد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا خروجی سیاست های پیشنهادی پژوهشگاه به ویژه در حوزه های اقتصادی همواره دیدگاه ها و نظرات گروه های فکری خاص و خاص است، گفت: این نکته نکته درستی است و من دارم. همیشه بر این موضع تاکید داشت. که در صورت وجود دیدگاه‌های متفاوت در مسائل اقتصادی، باید از همه دیدگاه‌ها استفاده کرد تا درگیر نظرات یک روند ثابت در تصمیم‌گیری نشود.

وی ادامه داد: در گذشته در پژوهشگاه این نوع نگاه وجود داشت که گاهی نوعی تفکر و دیدگاه را در بر می گرفت، اما تلاش من این بود که تا حدودی این موضوع را اصلاح کنم و برای اولین بار در دوره خودمان. از طریق فراخوان عمومی جذب می شود. و این در حالی است که این رویه در گذشته وجود نداشت.

رئیس مرکز تحقیقات افزود: برای اولین بار تماس گرفتیم، 5 هزار نفر ثبت نام کردند و از بین آنها انتخاب شدند. با این حال، این روش جذب نیز به زمان نیاز دارد.

تسنیم







۰