قیمت آپارتمان‌ در تهران | قیمت خانه در منطقه ۱۹ چند؟

فوری/ قیمت نان گرانتر می شود؟

قیمت نان یکی از مهمترین مسائل اقتصادی و اجتماعی در هر جامعه ای است که تاثیر مستقیمی بر سبد معیشتی خانواده ها دارد. تغییرات قیمت نان می تواند به دلیل نوسانات بازار، هزینه های تولید و توزیع و همچنین سیاست های دولت باشد. نان به عنوان یکی از اصلی ترین اقلام غذایی در تامین نیاز روزانه مردم نقش حیاتی دارد، بنابراین هرگونه افزایش یا کاهش قیمت نان باید با دقت مدیریت شود. حمایت از تولیدکنندگان و کنترل قیمت ها می تواند به حفظ دسترسی جهانی به این غذای ضروری کمک کند.

قیمت های مختلف نان در نانوایی

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره فروش نان در نانوایی ها با نرخ های بالاتر از نرخ مصوب توضیح داد: نان در تمام دنیا یک کالای استراتژیک محسوب می شود و در ایران نیز یک نیروی مسلط است. به ویژه در شرایط سخت معیشتی که مردم در آن زندگی می کنند و در برخی دهک ها این سختی شدیدتر شده و اهمیت محصولی مانند نان دوچندان می شود، در این شرایط و علیرغم اینکه دولت و مجلس حمایت می کنند تا این مسلط باشد. نیرو با نرخ بسیار خوبی در اختیار مردم است و دولت هر ساله چند ده میلیارد تومان یارانه به آرد و گندم اختصاص می دهد تا نان به کمترین قیمت به دست مصرف کننده برسد. اقدام نانوایان مبنی بر گران فروشی نان، آثار این سیاست یارانه ای را خنثی می کند.

قیمت نان چگونه محاسبه می شود؟

وی افزود: از سوی دیگر نانوایان عنوان می کنند که قیمت نان فقط به آرد اختصاص ندارد، در حالی که یارانه دولت فقط به آرد تعلق می گیرد و هزینه های مربوط به دستمزد کارگر، سوخت، اجاره ملک و… نمی شود. مشمول یارانه دولت می شود و در نتیجه بر این اساس قیمت های مصوب برای نانوایان به صرفه نیست، این در حالی است که دولت چندین سال از گران شدن نان جلوگیری کرد، در حالی که هزینه های پخت نان و راه اندازی واحد نانوایی نبود. در این مدت کاهش یافت. را

قیمت واقعی نان

پوردهقان ادامه داد: البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که با تحلیل همه این موارد قیمت مصوب دولت تعیین شد و کارگروه تنظیم بازار همه آنچه امروز نانوایان می گویند و حتی جزئیاتی مانند تاثیر قیمت مواد افزودنی بر قیمت نان را محاسبه کرده است و در عین حال شاهد هستیم که واحدهای نانوایی با راهکارهایی مانند افزودن کمی کنجد و سبزی به نان گران می شوند و به نظر من. موفقیت نانوایان در انجام چنین کارهایی ریشه در ضعف نظارت دارد.

وی تصریح کرد: در این شرایط این انتظار وجود دارد که دولت نظارت خود را بر آنچه حق مردم تلقی می شود افزایش دهد و به این نکته توجه کند که یارانه آرد از جیب مردم به نانوایان پرداخت می شود و ما در مجلس باید از وزیر محترم صمت بپرسد در مورد فروش نان با قیمت های بالاتر از قیمت مصوب سوال می کنیم و گزارش می خواهیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین تعدادی از نانوایان عنوان می کنند که هزینه پخت نان در تهران و شهرهای بزرگ با هزینه پخت نان در شهرهای کوچک یکسان نیست و حتی برای توجیه این موضوع، تفسیرهای شخصی از این قبیل مسائل ارائه می کنند. قیمت بالای نان

پوردهقان یادآور شد: دولت باید بر اساس واقعیت های جامعه و بر اساس تحلیل صحیح نان را قیمت گذاری کند تا این قیمت گذاری در مرحله اجرا با مقاومت نانوایان مواجه نشود و مجلس در صورت تعیین 20 از سوی دولت قطعا این موضوع را بررسی خواهد کرد. نرخ درصد افزایش قیمت نان وضعیت نانوایان را در نظر گرفته است یا خیر و اگر دولت کمتر کار کرده باشد، حق با نانوایان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این انتظار وجود دارد که دولت نظارت خود را بر آنچه که حق بیت المال تلقی می شود افزایش دهد و به این نکته توجه کند که یارانه آرد به نانوایان تعلق می گیرد. از جیب مردم و ما در مجلس باید حواسمان به وزیر محترم صمت باشد.» از فروش نان با قیمت های بالاتر از قیمت مصوب سوال می کنیم و گزارش می خواهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *