فروش خودرو در بورس؛ عامل سوددهی خودروسازان و رضایتمندی مشتریان

امید محمدی; بازار: «تشویق بازار سیاه» دستاورد اصلی قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان است. تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار باعث رشد تقاضای کاذب برای به دست آوردن «سودانی» و ایجاد بازار سیاه شده است. ظاهراً سیاستگذاران صنعتی کشور آمادگی پذیرش این موضوع را ندارند و همچنان خواهان ادامه قیمت گذاری دستوری به «بهانه» تنظیم بازار هستند. برای اطلاعات بیشتر «سید محمد اتابک» وزیر صمت باید به این نکته اشاره کرد که کاهش رقابت، زیان انباشته، عدم تطابق عرضه و تقاضا در بازار و کاهش کیفیت نتیجه دخالت دولت در سیستم قیمت گذاری خودرو».

با چنین رویه ای تنها راه حل جلوگیری از ضرر و زیان صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس است. البته عرضه خودرو در روش فروش مذکور بر اساس سازوکارهای مناسب با سطح دانش بورسی مشتریان بازار خودرو می تواند منجر به; تامین مالی صنعت خودرو، افزایش رقابت، شفافیت قیمت و مدیریت تقاضا. شاید ورود مجدد خودرو به بورس در ابتدای دولت چهاردهم به سیاستگذاران صنعتی این امکان را بدهد که از بازار خودرو تجربه کسب کنند و راهبردهای جدیدی برای خودروسازی تدوین کنند.

پوردهقان اردکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی؛ با توجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است، می تواند همزمان با ایجاد رقابت در کاهش دلالی و کاهش قیمت ها در بازار موثر باشد.

درخواست خودروسازان از خانه ملت برای فروش خودرو در بورس

مصطفی پوردهقان اردکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی، چندی پیش در گفتگو با خبرنگار «بازار» گفت: مدیر عامل گروه بهمن، ایران خودرو و سایپا با حضور در کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت خواستار فروش خودرو در بورس کالا برای کسب سود شدند.

پوردهقان اردکانی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری عامل «فساد و رانت» است، اظهار کرده بود. وی ادامه داد: با توجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است، می تواند همزمان با ایجاد رقابت در کاهش دلالی و کاهش قیمت ها در بازار موثر باشد، زیرا واقعی است. مصرف کننده از بورس خودرو می خرد.

فروش خودرو در بورس؛ عامل سودآوری خودروسازان و رضایت مشتری

مدنی، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا: سودی که به دلیل قیمت گذاری دستوری رانت به جیب دلالان بازار خودرو سرازیر می شد، با فروش خودرو در بورس به جیب خودروسازان می رود.

بازار سهام وظیفه متعادل کردن عرضه و تقاضا را بر عهده دارد

سعید مدنی مشاور خودرویی وزیر سابق صمت با اشاره به احتمال فروش خودرو در بورس به «بازار» گفت: بورس قبل از قیمت گذاری دستوری به عنوان ابزار کشف قیمت برای تولیدکنندگان شناخته می شد. فروخته شد در آن مقطع زمانی با توجه به افزایش قیمت خودرو نسبت به قیمت تعیین شده در زمان فروش، خودروسازان به سود موقت و اندکی دست یافتند.

مدنی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس، توضیح داد: احتمالا خودروهایی که برای فروش وارد بورس می شوند با قیمت بین کارخانه به دست مشتریان برسد. و با چنین مکانیزمی می توان به سودآوری خودروسازان و دسترسی مشتریان واقعی به خودرو امیدوار بود.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اکثر مشتریان با سازوکار بورس آشنا نبودند، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود در بازار سهام، بیشتر مشتریان با سازوکار بورس آشنا نیستند. اگر در بورس برنامه فروش خودرو پر تیراژ وجود دارد مکانیسم ساده ای تعریف کنند یا آموزش های لازم را به مشتریان بدهند. با این سیاست می توان به ایجاد فضای عرضه و تقاضای مشابه امیدوار بود، در اینجا لازم به ذکر است که قیمت گذاری دستوری باعث ایجاد انحصار شده است.

صامت مشاور خودرویی وزیر سابق در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر حذف سود معامله گران با ورود خودرو برای فروش در بورس گفت: سودی که ناشی از رانت موظف بوده است. قیمت گذاری به جیب دلالان در بازار خودرو سرازیر شد، با فروش خودرو در بورس به جیب خودروسازان می رود، با توجه به فرمول بندی مکانیزمی که قبلا توضیح دادم، تولیدکننده و خودروسازان مصرف کننده واقعی راضی خواهد بود.”

مدنی تصریح کرد: اگر سفارش قیمت یک خودروی مونتاژی مثلاً یک میلیارد تومان باشد، خودروساز می تواند محصول خود را یک میلیارد و 400 میلیون تومان در بورس به فروش برساند. این افزایش قیمت ممکن است به عنوان یک سود ناچیز برای اجرای طرح های توسعه یا کاهش زیان در واحدهای خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نسبت به ادامه احتمالی خرید و فروش خودرو در بورس هشدار داد و توضیح داد: با توجه به عدم آشنایی تمامی مشتریان در بازار خودرو کشور با سازوکارها و ابزار معاملات در بورس، مشروط به ورود خودروهای فروش در بورس با عدم فراهم کردن بسترهای مناسب برای خرید، احتمال ورود و ورود مجدد دلالان به بازار خودرو از این طریق فروش وجود دارد.

وی افزود: اگر دولت قانونی وضع کند که مثلاً خرید و فروش خودروهای فروخته شده در بورس را برای مدتی در بازار آزاد ممنوع کند، می تواند مانع از سوء استفاده دلالان از این فضا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *