عمارت دیوانخانه وکیل در اسارت مخابرات شیراز

با فتح شیراز در زمان قاجار به دست آقا محمدخان قاجار، ستون های سنگی بنا از ایوان خارج و به کاخ گلستان منتقل شد و دو ستون چوبی به جای آنها نصب شد. بعدها در همین دوره این بنا به تلگرافخانه واگذار و مورد بهره برداری قرار گرفت.

امین طباطبایی، فعال فرهنگی و مدیر خانه فرهنگ جاودان در این باره می گوید: در دوره پهلوی به دنبال تغییرات گسترده در سازمان فضایی شهر، قسمت جنوبی ساختمان دیوانخانه که شامل دهلیز ورودی و آبنما بود. و حیاط بنا به همراه دیوار ضلع غربی ویران شد و بدنه و ماهیت خود را تغییر داد و با ساختن بناها به پست و تلگراف و تلفن تبدیل شد.

وی می گوید: پس از انقلاب اسلامی و در سال 1381 ساختمان اداره پست دوره پهلوی به کلی تخریب و برچیده شد و بازسازی تاریخی مجموعه زندیه و احیای آن بر اساس الگوی گذشته در دستور کار اداره میراث فرهنگی قرار دارد. استان فارس اما ادامه کار و تخریب ساختمان اداره مخابرات انجام نمی شود و در نتیجه روند مرمت متوقف شده و محقق نشده و پروژه به صورت مخروبه در ساختمان باقی مانده است. قلب شهر شیراز

آن طور که مدیر خانه فرهنگ جاودان شیراز می گوید: در دوره های مختلف اقدامات متعددی برای جابجایی ساختمان مخابرات انجام شده که بسیاری از قسمت های آن خالی و بلااستفاده مانده و مرکز 118 در آن قرار دارد. سال ها پیش به اداره مخابرات زمینی داده شد تا ساختمان خود را مانند اداره پست تخلیه کند، اما به دلایل متعددی از این کار خودداری کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم با پیگیری های نهادهای مدنی و فعالان فرهنگی، پیگیری های زیادی برای جابه جایی مخابرات و تخریب ساختمان مخابرات انجام شد، ادامه داد: در دولت دوازدهم با با پیگیری های نهادهای مدنی و فعالان فرهنگی، استاندار فارس و شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، در راستای تکمیل پروژه مرمت و احیای مجموعه زندیه و میدان توپخانه و میدان نقاره خانه زندیه، پیگیری مستمر داشتند. – عملیات جابجایی مخابرات و تخلیه ساختمان مخابرات که ناموفق بود و با پایان دولت سیزدهم این ساختمان کلیدی در احیای مجتمع زندیه. ، همچنان در اسارت اداره مخابرات است.

طباطبایی تاکید کرد: بنابراین برای تکمیل اقدامات اجرایی و عمرانی و آماده سازی مجموعه زندیه شیراز به عنوان یکی از بزرگترین و گسترده ترین مجموعه های تاریخی و فرهنگی شهری کشور برای ثبت جهانی آن در یونسکو، تخلیه و آماده سازی آن ضروری است. ساختمان را آزاد کنید مخابرات حیاط عمارت دیوان خانه باید هر چه سریعتر به اتمام برسد تا ضمن مرمت و احیای آن به سایر بناها و فضاهای قابل استفاده و بازدید مجموعه زندیه بپیوندد.

فعالان میراث فرهنگی استان فارس سال هاست که پیگیر ثبت جهانی مجموعه زندیه در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند. این مورد زمانی در نوبت جهانی شدن است که دستگاه های دولتی کمترین حمایت را از سازمان مجموعه زندیه دریغ کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *