عرضه گوشت یارانه ای ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومانی به دستور دولت | گوشت نصف قیمت بازار

عرضه گوشت یارانه ای ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومانی به دستور دولت | گوشت نصف قیمت بازار

چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که کالاهای اساسی برای روزهای پایانی سال و ماه رمضان تامین شده است و مردم در این ایام دغدغه ای برای تامین کالاهای اساسی نخواهند داشت. گزارش های میدانی حاکی از آن است که با وجود عرضه گوشت گرم در بازارها و فروشگاه ها، همچنان صف های طولانی وجود دارد که نیازمند اقدامات جدی تری از سوی مسئولان مربوطه است.

معمولاً در روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید کالاهای اساسی مانند مرغ، گوشت، میوه، روغن، شکر و … افزایش می یابد، زیرا اکثر مردم بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم یا مهمان دارند یا به مهمانی می روند. در ایام نوروز آنها در حال رفتن هستند. دو سال از مصادف شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان می گذرد و همین امر باعث شده تا تقاضا برای خرید اقلام اساسی در روزهای پایانی اسفند افزایش یابد.

افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال منجر به ازدحام جمعیت و ایجاد صف های طولانی در میادین و مغازه ها می شود که البته این ازدحام و صف بندی در برخی کالاها مانند مرغ و گوشت بیشتر از سایر اقلام به چشم می خورد و سوال اینجاست. چرا مردم هنوز مرغ و گوشت می خرند آیا صف خواهد بود؟

در سال های گذشته به دلیل تفاوت چشمگیر قیمت مرغ در بازار و مرغ بازار آزاد، مردم تا روزهای پایانی اسفند در صف خرید مرغ ایستاده بودند، زیرا ساعت ها در صف ایستادن برایشان مقرون به صرفه بود. اما مرغ را ارزان تر بخر در واقع می توان گفت مرغ دونرخی مردم را ساعت ها به انتظار واداشت.

البته در آن سال ها کارشناسان بر این باور بودند که عدم جوجه کشی، افزایش قیمت خوراک طیور، دارو، واکسن و واقعی نبودن قیمت مصوب مرغ باعث ایجاد صف های طولانی شده و بازار با ثبات می شود. حل این مشکلات

هرچند پس از مدتی با افزایش قیمت مصوب مرغ و افزایش جوجه ریزی، این مشکل تا حدودی حل شد و شکاف قیمتی مرغ دولتی و آزاد کاهش یافت و بازار به ثبات نسبی رسید. عرضه می شود، با وجود اینکه مسئولان مربوطه می گویند نرخ مصوب مرغ مناسب است و ماهانه بیش از 150 میلیون قطعه جوجه جوجه ریزی می شود و حتی مازاد تقاضا در تولید داریم، اما همچنان صف است!

در مورد گوشت قرمز نیز وضعیت به همین منوال است. زیرا قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله در بازار آزاد کیلویی 550 تا 700 هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی و گوساله وارداتی و تنظیم شده در بازار کیلویی 200 تا 370 هزار تومان است.

البته موضوع گوشت قرمز داستانی طولانی دارد. چند ماهی است که این شکاف قیمتی بین گوشت دولتی و آزاد وجود دارد و به دلیل این اختلاف قیمت قابل توجه مردم تمایل دارند گوشت مورد نیاز خود را از بازارها و فروشگاه های زنجیره ای خریداری کنند و همین امر منجر به تشکیل صف های طولانی می شود. در فروشگاه ها و بازارهای زنجیره ای شده است یعنی گوشت گرم عرضه می شود اما صف هم دارد.

برخی از مسئولان و کارشناسان دلایل متعددی را برای این صف ها ذکر کرده اند. برخی معتقدند عرضه و تقاضا تناسبی ندارند. عده ای دلیل این صف ها را نبود مراکز عرضه می دانند و معتقدند هم عرضه باید افزایش یابد و هم مراکز عرضه افزایش یابد. برخی کارشناسان نیز می گویند برخی افراد بیش از نیاز خود گوشت و مرغ می خرند که باعث می شود این اقلام به دست همه نرسد و صف هایی تشکیل شود. این در حالی است که معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی می گوید قبلاً توزیع به صورت لاشه، تخت و غیر بسته بندی بوده و تکه تکه شدن آن زمان می برد که در نهایت صف ایجاد می کرد.

به گفته وی، اگرچه تفاوت قیمت گوشت گرم با قیمت بازار به طور طبیعی انگیزه هایی را ایجاد می کند که ممکن است مردم برای نیازهای غیرمصرف صف بکشند.

اما به هر دلیلی باید اقدامات جدی تری انجام شود تا مردم در این روزهای پایانی سال نگران خرید مرغ و گوشت نباشند و بتوانند اقلام مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن با قیمت مناسب تهیه کنند. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *