ذهنیت چند شغلی عامل تخریب کیفیت در صنایع خودروسازی

علی میرزایی; بازار: بر اساس سنت های دیرینه، سکوت در مسیر تغییر دولت یا وزرا باعث تحول در صنعت خودرو می شود. با توجه به اینکه سید محمد اتابک وزیر صلح بارها به رقابت پذیری صنعت خودرو اشاره کرده است، باید توجه داشت که ایجاد رقابت نیازمند چابکی این سازمان با حضور افراد مستعد و متعهد است. بر اساس بررسی های انجام شده، متاسفانه یکی از عوامل وضعیت فعلی صنعت خودرو، شرایط اقتصادی کارکنان آن است، بنابراین وزیر ایمنی به عنوان اولین سیاست گذار باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.

مدیریت چندین شغل به طور همزمان هرگز به ذهن کارمند شرکت های خودروسازی کره جنوبی، ژاپنی یا اروپایی نمی رسد

تفاوت فرهنگ کاری کارگران صنعت خودروسازی ایران و کره

ایران فرهنگ کار صنعتی کاملا منحصر به فردی دارد. ضرورت (یا شاید نشانه ای از زیرکی برای غلبه بر شرایط بد اقتصادی) باعث ایجاد مشاغل متعددی برای افراد شاغل در صنعت خودرو شده است. اگر زمانی وارد دفتر مهندسان وسایل نقلیه جاده ای خاص شوید، از عملکرد آنها در رابطه با حقوق دریافتی از محل کارشان شگفت زده خواهید شد. چون با شغل دوم و سوم خود سر و کار دارند. معمولاً وضعیت مدیران ارشد متفاوت است، زیرا اکثر آنها به شرکت های بخش خصوصی مشاوره می دهند یا فعالیت های ساختمانی را انجام می دهند.

مدیران میانی در جاده مخصوص نیز عموماً در حال ارائه مشاوره و خدمات به قطعه سازان هستند، اگر این مدیران علاقه ای به فعالیت در صنعت خودرو نداشته باشند، قطعاً کار ساختمانی انجام می دهند. مدیرانی که مهارت های فنی بیشتری دارند، در میان دغدغه های صنعتی، به سمت انجام تعمیرات خودرو حرکت کردند. متاسفانه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده تا اکثر این مهندسان در بورس فعال باشند و در حال حاضر در حال بررسی شاخص های مالی، نوسانات قیمت دلار و طلا هستند.

شرایط اقتصادی موجب توسعه منابع مالی توسط مهندسان خودرو شده است، از این رو این افراد با توجه به فراوانی اشتغال از اولین محل کار خود همواره برای جبران عقب ماندگی وظایف خود درخواست اضافه کاری دارند. این نوع رفتار را می توان در موقعیت های مختلفی در صنعت خودرو یافت، نمونه های مختلفی که قبلا ذکر شد هرگز به ذهن کارمند یک شرکت خودروسازی کره جنوبی، ژاپنی یا اروپایی نمی رسد. ظرفیت جسمی و فکری فردی در روز چقدر است که باید چندین شغل را همزمان مدیریت کند؟ بنابراین در چنین شرایطی نباید انتظار خروجی با کیفیت از محصولات خودروسازان داخلی داشت.

مدیریت مشاغل متعدد توسط افراد شاغل در صنعت خودرو، بی توجهی به عملکرد صنعتی آنها، باعث کاهش سلامت، خستگی روانی، اثرات منفی روانی و استرس می شود. عدم تعادل در زندگی و کار می تواند مسئولیت مهندسین در صنایع را کاهش دهد. شرایط اقتصادی کنونی باعث ایجاد تنش در روحیه کارگران ویژه راه شده است. این مشکل در مرحله اول باعث کاهش کیفیت و در مرحله بعد نوآوری را به کلی از بین می برد. تلاش برای به دست آوردن فرصت های اقتصادی تنها به دست اندرکاران صنعت خودرو وابسته نیست و اکثر افراد فعال در سایر صنایع نیز درگیر این وضعیت هستند.

تضاد عملکرد بین مشاغل اولیه و ثانویه می تواند اثربخشی و وفاداری سازمانی کارکنان را همزمان با کیفیت محصولات کاهش دهد.

کاهش کیفیت و انتظارات کارفرمایان

از سوی کارفرمایان صنعت خودرو، احتمالا با کاهش کارایی و بهره وری نیروهای خود مواجه هستند. زیرا کارکنانی که همزمان چندین شغل را مدیریت می کنند، معمولا انرژی کمتری برای انجام تعهدات خود با کیفیت معقول دارند. تضاد عملکردی بین مشاغل اولیه و ثانویه می تواند اثربخشی و وفاداری سازمانی کارکنان را همزمان با کیفیت محصولات کاهش دهد. در صنایعی مانند خودروسازی، کارکنان باید آمادگی ذهنی، خلاقیت و توانایی مقابله با مسائل پیچیده ای مانند خودروسازی را داشته باشند. بار دیگر باید به مدیران ارشد صنعت خودرو یادآوری کرد که فرهنگ چندوظیفه ای که در جاده ها خاص شده است می تواند برای سلامت فرد و جامعه مضر باشد.

حجم کار ذهنی مدیریت مسئولیت های متعدد می تواند تفکر انتقادی و قابلیت های نوآورانه را در بین افراد از بین ببرد. در چنین شرایطی که خلاقیت نیازمند فضای ذهنی و رهایی از استرس است، اغلب تعهدات شغلی این افراد به دلیل دغدغه‌های فکری متعدد از بین می‌رود. چنین وضعیتی زمان دسترسی را برای توسعه مهارت های کارکنان محدود می کند، این مشکل چالش اصلی عدم نوآوری و از دست دادن توانایی افراد را ایجاد خواهد کرد.

آنچه قبلا ذکر شد منجر به آسیب کارفرمایان به دلیل افت کیفیت در خودروهای تولیدی خواهد شد. زیرا کارکنان مستعد در موقعیت های چند شغله فرصت های یادگیری را از دست خواهند داد و عامل تکرار اشتباه خواهند شد. در این شرایط صنعت خودرو فرصت اندیشیدن به نوآوری و توسعه در صنایع مختلف را از دست خواهد داد. فرسودگی جسمی و روحی ناشی از مشاغل متعدد می تواند منجر به افزایش جابجایی کارکنان در سازمان شود. زیرا مردم به دنبال فرصت های متعادل تری هستند (یک گوشه و نه به چالش کشیدن). چنین افرادی به دنبال راه چاره ای در کاهش کیفیت شغل اول خود هستند و یا از آنها انتظار دریافت حقوق ثابت ماهانه، بیمه و عدم چالش از سوی کارفرمایان خود را دارند. در چنین فرهنگ صنعتی، یادگیری مهارت های جدید و آگاهی از تحولات بین المللی فراموش می شود. در نتیجه، ظرفیت کلی یک سازمان دانش‌بنیان مانند صنعت خودرو برای نوآوری بسیار کاهش می‌یابد، زیرا کارمندان نمی‌توانند به‌دلیل نیازهای شغلی متعدد به طور مؤثر مشارکت کنند. در اینجا باید از مسئولان منابع انسانی در دولت یا صنعت پرسید که آیا به چنین چالش هایی در بین کارکنان با هر رده شغلی فکر می کنند؟ شاید این مسئولان چند شغل هم داشته باشند که فرهنگ چندشغله بودن جاده مخصوص را عادی می دانند.

وظایف کارکنان تنها حضور فیزیکی در شرکت ها نیست، بلکه صنعت خودرو به افرادی نیاز دارد که خلاقیت، پیشنهاد سازنده، نوآوری در فرآیند و بهبود کیفیت را جزئی از وظایف خود بدانند.

آنچه سیاستگذار باید در مورد صنعت خودرو بداند

اگر وزیر به دنبال رقابت پذیری صنعت خودرو است و برای صادرات یا حضور در بازارهای جهانی برنامه دارد، باید بداند اولین قدم داشتن مهندسان و مدیران راهداری است که از نظر جسمی و روحی سالم و از استرس های متعدد دوری کنند. مشاغل شاید نیاز مالی این وضعیت را توجیه کند، اما از سوی دیگر منجر به اینرسی و افزایش مقاومت در برابر خلاقیت و توسعه شود.

ضرورت اقتصادی (یا شاید زیرکی کارکنان برای پیشی گرفتن از وضعیت اقتصادی همتایان خود) باعث شده است که بسیاری از وظایف کارکنان صنعت خودرو به دلیل انجام ندادن تعهداتشان انجام نشود. مردم نیز انتظار دریافت حقوق دارند. وظایف کارکنان تنها حضور فیزیکی در شرکت ها نیست، بلکه صنعت خودرو به افرادی نیاز دارد که خلاقیت، پیشنهاد سازنده، نوآوری در فرآیند و بهبود کیفیت را جزئی از وظایف خود بدانند.

برای سیاست گذاران صنعتی، کارفرمایان و کارمندان ضروری است که چالش های ذکر شده در این گزارش را درک کنند و سعی کنند خواسته های مالی خود را با حرفه یا حرفه خود متعادل کنند. با رعایت این اهمیت، کارکنان نباید با بدعت فرهنگ شعله های عجیب، توسعه، رشد فناوری و نشاط جمعی را در سازمان های بزرگ از بین ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *