آخرین مطالب

همکاران

دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو

به گزارش بازار، علی آبادی وزیر حراست روز گذشته درباره میزان ارزی که به مونتاژکنندگان خودرو نسبت به قطعه سازان تخصیص داده شده است، گفت: من هم این موضوع را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. اما تیم کارشناسی برای بررسی این موضوع تعیین شده است.

وی افزود: تلاش ما افزایش بهره وری از ظرفیت های کشور است و در مورد استفاده از منابع ارزی نیز همینطور است. بر همین اساس از شرکت ها خواسته ایم که طرح اولیه ارائه کنند و بگویند ارز را برای چه استفاده می کنند. ممکن است این امر منجر به گمنامی برخی تولیدکنندگان شده و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده است. اما به نظر من این کار برای استفاده بهتر از منابع ارزی ضروری است و طبیعی است که روند تخصیص ارز کند شده است.

رانت ارزی کارگران مونتاژ تحت رسانه
لازم به ذکر است گمرک ایران اخیراً فهرست 100 واردکننده برتر از نظر ارزش دلاری در سال 1402 را منتشر کرده است. نکته قابل توجهی که در این فهرست و در میان شرکت هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده اند قابل مشاهده است. نقش قوی شرکت های تولید خودرو مونتاژ.

همانطور که در پیوست شماره 2 گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی در لیست بیشترین ارز گیرندگان در سال 1402 قرار دارند، به عنوان مثال در سال 1402، صنعت خودروسازی مادیریم حدود یک میلیارد دلار است، کرمان موتور حدود 750 میلیون دلار، کروش موتور آریا حدود 635 میلیون دلار و بهمن موتور حدود 400 میلیون دلار ارز دریافت کرده اند.

لازم به ذکر است که این موضوع از نگاه رسانه ها دور نمانده و با توجه به شرایط ملتهب بازار خودرو و عدم ثبات در این بازار، این سوال از سوی رسانه ها مطرح شد که تخصیص این میزان از ارز خارجی ضروری است. ارز به شرکت های مونتاژ در شرایطی که تاثیر آن مشهود بوده است. سرمایه گذاری کم آنها در بازار خودرو چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *