آخرین مطالب

همکاران

حیات وحش در حال بازگشت به جنگل‌های هیرکانی است

در پایان سال 2015، دولت طرح تنفس جنگل های شمال را اجرا کرد. طرحی 10 ساله که بر اساس آن هرگونه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگلی ممنوع و مقرر شد قرارداد شرکت های مجاز به بهره برداری تمدید نشود. با توجه به تاثیرات مثبت این طرح بر اکوسیستم جنگل های شمال تاکنون، تمدید اجرای آن در برنامه هفتم توسعه دیده شده است تا جنگل های هیرکانی همچنان فرصت تنفس داشته باشند.

به گزارش همشهری، قبل از اجرای طرح تنفس، طرح های جنگل داری در مناطقی که اجرا می شد با اکولوژی منطقه سازگاری نداشت و فشارهای ناشی از بهره برداری باعث شده بود 5 تا 6 برابر ظرفیت منطقه باشد. از جنگل ها استفاده شود و این مشکل تهدید گونه های حیات وحش و از بین رفتن درختان مشخص شد.

حذف درختان ضخیم و با کیفیت خسارت جبران ناپذیری به جنگل ها وارد کرد و گونه های غیر چوبی اما مهم برای اکوسیستم نیز در این بین حذف شدند و به همین دلیل جنگل ها نازک شده و باعث مرگ انبوه درختان شده است که هنوز درگیر آن هستیم. شاهد بودن اتفاق افتادند. اما بیش از 5 سال از اجرای طرح تنفس می گذرد و اتفاقات و آثار مثبتی در جنگل های هیرکانی رخ داده است.

بازگشت حیات وحش و کشف سریعتر قاچاق چوب

هادی کیادلیری، استاد برجسته جنگل‌داری و رئیس دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات می‌گوید: حیات وحش به جنگل‌های هیرکانی بازگشته و در حال تکمیل است و می‌توان به چرخه بهتری امیدوار بود. ادامه این طرح. » ورود دستگاه های برش و اره باعث فرار حیات وحش از این جنگل ها، تهدید و نابودی زیستگاه آنها، قربانی شدن درختان تأثیرگذار بر اکوسیستم جنگلی شده بود، اما اجرای طرح نفس جلوی این تهدیدات را گرفته است. برخی از منتقدان طرح تنفس آن را افزایش قاچاق چوب از جنگل ها می دانند، اما نه تنها قبل از اجرای این طرح قاچاق چوب انجام می شد، بلکه قاچاقچیان بسیار راحت تر از اجرای طرح تنفس کار می کردند.

کیادلیری می‌گوید: قبلاً به راحتی نمی‌توان فهمید چوبی که از جنگل بیرون می‌آید قانونی است یا قاچاق، اما اکنون همه حتی مردم منطقه می‌دانند که اگر چوب از جنگل بیرون بیاید، قطعاً قاچاق است. و غیرقانونی است و آن را گزارش می کنند و همچنین کشفیات قاچاق را گزارش می دهند». بهتر است انجام شود.”

اما به گفته رئیس سابق انجمن جنگلبانی، عوامل دیگری مانند تغییر کاربری، ویلاسازی، زباله، آتش سوزی، گردشگری بی رویه و… همچنان جنگل ها را تهدید می کند و نیازمند تدوین و اجرای برنامه های مدیریتی برای حفاظت از این منابع است. از خطر تخریب ماندن

سالانه 13 تا 16 میلیون مترمکعب: صنایع کشور به چوب نیاز دارند

10 درصد: تامین چوب مورد نیاز از جنگل ها

90 درصد: تامین چوب مورد نیاز از واردات و زراعت چوب

10000 متر مکعب سالانه: برآورد میزان قاچاق چوب از جنگل

5 تا 6 برابر ظرفیت: بهره برداری از جنگل ها قبل از طرح تنفس

اثرات مثبت اجرای طرح تنفس جنگل های شمال

توقف بهره برداری از 2 میلیون متر مکعب جنگل
بازگشت حیات وحش
تهدیدی برای درختان غیر تجاری نیست، اما برای اکوسیستم مهم است
نظارت و کشف دقیق تر قاچاق چوب
عوامل تخریب جنگل
بهره برداری از چوب
کاربر را تغییر دهید
ساخت ویلا
زباله
آتش
گردشگری نامنظم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *