حریم تخت جمشید شکسته می‌شود؟

این تصاویر نشان می دهد که حریم تخت جمشید با تحرکاتی مواجه است.

اما فعالان میراث فرهنگی این اقدام را شکستن حریم درجه یک تخت جمشید می دانند. مدیرکل میراث استان فارس می گوید: کلیات طرح به تصویب شورای فنی استان رسیده و قرار است سازه قابل حمل باشد و پروژه توسط یک شرکت کاملا دولتی در زمینی دولتی و دولتی اجرا شود. هیچ مالکیت شخصی یا سودی در آن وجود ندارد. وجود ندارد

عکس ها و فیلم هایی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته نشان می دهد که یک سری سازه های بتنی در حریم تخت جمشید در مجاورت درختان کاج قرار داده شده است که فواصل مختلفی برای آن قید شده است. سیاوش آریا، فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی استان فارس نیز پس از بررسی های بیشتر با تایید این موضوع گفت: حریم درجه یک و ممنوعه میراث جهانی پارسه یا همان تخت جمشید به بهانه توسعه گردشگری شکسته شده است. .

این فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی به وضعیت جنجالی تخت جمشید اشاره و بیان کرد: هر روز اخبار مختلف و بعضا ضد و نقیضی از پارسه به گوش می رسد. ماجرا از کارخانه گسترده معدن و معدن در دامان کوه مهر (رحمت) و میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) شروع شد که پس از چندین سال با سرپیچی از قوانین و مقررات میراث فرهنگی شروع به فعالیت کرده است. و اخیراً در حریم درجه یک و ممنوعه بنای هخامنشی و به بهانه توسعه گردشگری در ورودی پارسه دو ساخت و ساز نزدیک به هم در حال انجام است. یکی با سازه های پیش ساخته برای ظاهر کافی شاپ و دیگری با ریختن مصالح و ساخت و ساز به نام توسعه گردشگری!

آریا گفت: بررسی ها، شواهد و مستندات نشان می دهد که درخواست مجوز (مجوز) تاسیسات گردشگری در زمینی در منطقه درجه یک و ممنوعه پارسه (تخت جمشید) و بدون در نظر گرفتن ضوابط و قوانین فرهنگی صورت گرفته است. میراث و حریم درجه یک که به صراحت و آشکارا ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز، مجوز کار داده شده است! و یک شرکت گردشگری در حال راه اندازی و ساخت است که آن هم در فاصله چند صد متری از میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) است.

وی سپس قاعده «حریم درجه یک» را طی کرد و افزود: بر اساس این قانون، ساخت هرگونه ساختمان و تأسیسات، نصب دکل، درختکاری، دیوارکشی، حصارکشی، حفاری، حفاری، تسطیح زمین کشاورزی، هرگونه عملیات معدن سنگ ، ماسه و خاک رس، دفن و رهاسازی زباله و مانند آن ممنوع است. همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است. اما در اراضی که اثری ندارد و به تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است، کشت سطحی مجاز است. ضمناً در حریم درجه یک ساختمانهای مسکونی یا دامداری و تأسیسات مربوط به آنها و سایر تأسیسات موجود باید در زمان مناسب برچیده شود.

این فعال میراث فرهنگی افزود: همانطور که می بینیم، قاعده میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) هرگونه ساخت و ساز، کاشت، درختکاری و غیره را ممنوع می کند و سازمان ها و بخش خصوصی از انجام هر کاری در گام اول، اطلاعات (استعلام) را از وزارت میراث فرهنگی و اینجا از پایگاه جهانی پارس بخواهند و در مرحله بعد به قانون احترام بگذارند و آن را رعایت کنند. حالا چطور شده که مجوز کار را داده اند، آن هم در منطقه درجه یک و ممنوعه به فاصله چند صد متری؟

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی این نگرانی را مطرح کرده اند که اگر در منطقه درجه یک به بهانه توسعه گردشگری در منطقه مجوز کار داده شود، افراد دیگری نیز به این بهانه درخواست مجوز کار و ساخت کنند. . دیگران هستند و آن وقت نمی توان جلوی تخلفات و درخواست های مردم منطقه را گرفت و نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی به آنها نمی رسد و فاجعه در محدوده درجه یک و دو رخ می دهد. که در آینده چالش بزرگی برای مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور خواهد بود. متحول می شود و همان گونه که کارخانه سنگ شکن پارسه به چالشی بزرگ و دشوار تبدیل شده و آسیب های جبران ناپذیری به میراث فرهنگی بی نظیر هخامنشیان وارد کرده و تمام بدنه وزارت میراث فرهنگی را درگیر خود کرده است.

وی افزود: با تمام این اوصاف حریم درجه یک و ممنوعه میراث جهانی پارسه با نقض قوانین میراث فرهنگی و به دلیل ضعف مدیریتی شکسته و آسیب دیده و موجب نگرانی عمیق دوستداران میراث فرهنگی شده است. ، و انتظار می رود که زودتر از توالی کار جلوگیری شود.

از سوی دیگر این فعال میراث فرهنگی به خشک شدن درختی در منطقه پارسه (تخت جمشید) اشاره کرد و افزود: درست روبروی موزه پارسه یکی از درختان قدیمی کاشته شده از اوایل دهه 20 یا 30 خشک شده و در حال مرگ است . مشخص نیست مسئولان پایگاه جهانی پارس در این عرصه جهانی چه می کنند و آیا از خشک شدن این درخت خبر دارند؟ در هر صورت این موارد تنها نمونه های انگشت شماری از خروار است که ضعف ها و خطاهای عمده مدیریتی را نشان می دهد و نگرانی بیش از پیش کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی را به همراه داشته است.

سیاوش آریا به عنوان فعال میراث فرهنگی از مسئولان استانی و وزارت میراث فرهنگی خواست تا در اسرع وقت به موضوعات مطرح شده ورود کرده و چالش های موجود را پیگیری و در پارسه (تخت جمشید) برطرف کنند.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص اتفاقاتی که در حریم تخت جمشید می گذرد توضیحات مفصلی ارائه کرد و پس از تصویب بخشی از آن برای انتشار گفت: این زمین متعلق به دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (با نمایندگی شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) و دارای مساحتی بالغ بر 87 هزار متر مربع است که بخش عمده آن را جنگل کاج تشکیل می دهد. با احداث مجتمع های رفاهی و بهداشتی، در حال ایجاد این زیرساخت های لازم در مجموعه جهانی تخت جمشید به عنوان مهم ترین جاذبه فرهنگی بلامنازع کشور و کمبود امکانات خدماتی در مجاورت زمین مذکور است.

وی بیان کرد: بسیاری از زمین های مسیر دسترسی به تخت جمشید مالکیت شخصی دارد و اجازه ساخت و ساز در این زمین ها را نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس درباره ضرورت ایجاد این تأسیسات در حریم تخت جمشید گفت: این تأسیسات برای ارائه خدمات به گردشگران و بازدیدکنندگان تخت جمشید ایجاد شده و طرح کلی آن به تصویب رسیده است. شورای فنی استان و سازه قرار است قابل حمل باشد و هدف از ساخت تاسیسات در زمینی که متعلق به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، نیاز تخت جمشید برای ارتقای سطح خدمات است. به گردشگران و هیچ گونه مالکیت یا سود شخصی در آن وجود ندارد.

به گفته ثابت Euklidi، این تسهیلات شامل سرویس های بهداشتی و تعدادی اتاق صنایع دستی است.

جامعه تاریخی و فرهنگی میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) بخش ها و کاخ های مختلفی را در دل خود جای داده است که از آن جمله می توان به کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ سد ستون، خزانه، دروازه ملل و مقبره های اردشیر دوم اشاره کرد. و III در دامان. کوه مهر ذکر کرده است که در سال 518 قبل از میلاد به دستور داریوش بزرگ و خشایارشا ساخته شد و اردشیر اول آن را گسترش داد.

مجموعه تخت جمشید دومین اثر تاریخی ایران پس از چغازنبیل در سال 1358 توسط شهریار عدل، باستان شناس و ایران شناس مشهور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *