آخرین مطالب

همکاران

حباب سکه از ۲۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان رسید

رئیس انجمن طلا با اشاره به اینکه بانک مرکزی نمی خواهد بخش خصوصی وارد ضرب سکه شود، گفت: در این دو سال حباب سکه از 200 هزار تومان به 8 میلیون تومان رسید.

نادر بذرافشان در نشست خبری درباره ممنوعیت فروش طلای دست دوم گفت: در 10 سال گذشته افزایش فروش طلای دست دوم به حوزه تولید آسیب وارد کرده است. در این مدت گرانی طلا، شرایط اقتصادی و افزایش دستمزد مردم را به سمت بازار طلای دست دوم سوق داد و طبق آمار تولید به شدت کاهش یافت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه فروش طلاهای دست دوم به مردم، تولید و نگاه مردم به صنف طلافروشی لطمه زد، افزود: برخی از این طلاها برای زمانی است که طلای مورد نظر فاقد کد استاندارد بوده لذا 80 درصد مردم به دلیل خرید طلای دست دوم بدون کد استاندارد و سکه غیربانکی به اتحادیه مراجعه می کنند که امکان پیگیری وجود ندارد زیرا اغلب از معاملات بدون مجوز و بی نام طلا خریده اند. به خصوص در شبکه های اجتماعی

وی در پاسخ به این سوال که قانون منع فروش طلای دست دوم از چه زمانی اجرایی می شود؟ وی گفت: این قانون به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است اما طبق اعلام صنوف یک ماه فرصت دارد تا طلاهای دست دوم را در ویترین ها جمع آوری و سفارش آنها را تغییر دهد. از این رو به مردم توصیه می کنم برای اینکه با آسیب های مالی و اقتصادی مواجه نشوند، از هویت و مجوز کسب مشاغل مطلع شوند.

ترکیه که طلای دست دوم ایران را می خرید، اکنون 700 تن طلا صادر می کند.

وی با بیان اینکه قوانین دست و پا گیر در صنعت طلا آرامش را از فعالان بازار گرفته و مانع فعالیت همه جانبه در این صنعت شده است، گفت: در این شرایط در 12 سال گذشته بخش تولید افزایش یافته و اکنون ظرفیت صادرات وجود دارد. در کشور هستند.

بذرافشان با اشاره به پیشرفت سایر کشورها در زمینه طلا گفت: ترکیه از حدود 20 سال پیش طلای دست دوم ایران را خریداری می کرد و امروز 700 تن طلا به کشورهای مختلف صادر می کند.

وی افزود: در سال 1386 قانون مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت طلا وضع شد و همین امر باعث شد مردم برای خرید طلا هزینه کنند و حدود 30 تا 40 درصد فعالان این صنعت را ترک کردند. بنابراین در صورت اجرای سامانه جامع، خروج فعالان از این صنعت تشدید می شود. پیاده سازی این سیستم ها باید توسط افراد متخصص انجام شود.

وی با انتقاد از اینکه دغدغه طلافروشان برای اجرای سامانه جامع برطرف نشده است، گفت: امیدواریم در دولت جدید این نگرانی ها برطرف شود.

چرا می خواهید یک تجربه تلخ را تکرار کنید؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با انتقاد از اجرای سامانه جامع تجارت گفت: چرا می خواهید یک تجربه تلخ را تکرار کنید؟ در موضوع سامانه جامع تجارت جلسات کارشناسی تخصصی زیادی برگزار شد اما تنها بحث لزوم ثبت سرمایه اجرا شد. فعالان بازار همچنان با این سیستم مشکل دارند. به نظر نمی رسد این سیستم در این صنعت قابل پیاده سازی باشد.

وی افزود: در کل کشور تنها 5 درصد عضو سامانه جامع معاملات هستند که از این تعداد 3 درصد صرافی ها هستند. شرایط نشان می دهد که اگر اصلاحات صورت نگیرد، این سیستم قابل اجرا نخواهد بود.

صنعت طلا مشکلی با شفافیت مالیاتی ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه ادعا این است که طلافروشان تمایلی به پرداخت مالیات ندارند، گفت: صنعت طلا مشکل مالیاتی ندارد. این کلاس شفاف است. 65 درصد فعالان طلا در سامانه مودیان و مالیات ثبت نام کردند. این نشان می دهد که صنعت طلا مشکلی با شفافیت مالیاتی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه طلافروشان مالیات کمتری می پردازند، گفت: مالیات اعلامی 800 هزار تومان بوده اما فیش مالیاتی صادر شده 15 میلیون تومان و یک میلیارد بوده است.

بذرافشان در پاسخ به این سوال که مرکز مبادلات برای کاهش قیمت طلا در حال تردد طلا است، تصریح کرد: قبل از صرافی مشخص نبود شمش های طلایی که وارد می شد به کجا می رفت، حتی تعدادی از آنها قاچاق بود. از سوی دیگر فعالان صنعت طلا به مواد اولیه برای تولید نیاز داشتند. بنابراین در مرحله اول مزایده های مرکز مبادلات برای واحدهای تولیدی برگزار شد، اما چون قدرت خرید تولیدکنندگان پایین بود، اعلام کردیم که واحدهای فروش طلای آب شده نیز وارد این مزایده شوند.

وی با تاکید بر اینکه تنها افرادی می توانند در حراج طلا شرکت کنند که مجوز دارند، تصریح کرد: این حراجی ها التهاب بازار را کاهش می دهد و قیمت ها را تعدیل می کند.

وی درباره حراج سکه گفت: به دلیل اینکه قیمت سکه حراج شده نزدیک به قیمت بازار بود، نتوانست بر قیمت های بازار تاثیر بگذارد. این حراج در ضرب سکه ضعف داشت به همین دلیل گاهی در بازار ارزانتر از حراجی فروخته می شد.

بذرافشان با بیان اینکه دولت با حراج طلا نمی پاشد، این حراج را طبق موجودی انجام می دهد، گفت: از دوران کرونا همه صنایع دچار مشکل شده اند. از شهریور 1401 با شروع اجرای سامانه جامع و از سوی دیگر با افزایش قیمت ها به دلیل تورم، معاملات طلا کاهش یافته است.

کاهش 20 تا 30 درصدی تولید طلا در سال گذشته

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تولید طلا در سال گذشته بین 20 تا 30 درصد کاهش یافته است، گفت: اگر حوزه صادرات فعال شود می تواند شرایط صنعت را تغییر دهد. امروز فعالان بازار طلا نگران آینده هستند. تولید به طور جدی کاهش یافته است. واحدهای تولیدی متحمل آسیب جدی به پرداخت شده اند.

وی با بیان اینکه وزارت حراست با اصناف و اصناف هماهنگ نیست، گفت: سامانه هوشمند خرید، فروش و نگهداری طلای وزارت حراست بدون هماهنگی با اتحادیه ایجاد شد. وقتی وزارت حریم خصوصی شرکتی را اعلام می کند مشکوک است.

بذرافشان با بیان اینکه حداقل مالیات پرداختی در صنعت طلا برای سال 1401 بیش از 10 میلیون تومان بوده است، گفت: ضرایب مالیاتی برای زمانی بوده که سکه 2 تا 3 میلیون تومان بوده است. امروز که سکه به بیش از 43 میلیون تومان رسیده است، حاشیه سود تغییری نکرده اما ضریب همان درصد باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی نمی خواهد بخش خصوصی وارد ضرب سکه شود، گفت: در این دو سال حباب سکه از 200 هزار تومان به 8 میلیون تومان رسید. با وجود اینکه اتحادیه در کنار بانک مرکزی ظرفیت ضرب سکه را دارد اما این بانک تمایلی به همکاری ندارد. چرا سکه ای که 150 هزار تومان است باید 8 میلیون تومان حباب داشته باشد؟ به نظر می رسد هیچ راهی برای تخلیه این حباب نیز وجود ندارد.

بذرافشان با انتقاد از عملکرد دولت در اعطای مجوز به واحدهای جدید گفت: صنایع خاصی مانند طلا نباید به این شکل مجوز بگیرند، بلکه قبل از اعطای مجوز باید صلاحیت و دانش یک فرد برای ورود به این صنعت سنجیده شود.

وی با بیان اینکه واردات مصنوعات طلا ممنوع است، گفت: صادرات طلای کشور در سال گذشته 875 کیلو بوده اما ترکیه 700 تن صادرات داشته است./خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *