جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران

زهرا جورابچی، پژوهشگر در چهاردهمین نشست تخصصی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با عنوان «صلح، کودک و ادبیات در دنیای متلاطم» که دیروز پنجشنبه پنجم مهرماه در محل این انجمن برگزار شد، اظهار داشت: علیرغم اینکه که اکثر نویسندگان کودک و نوجوان ما در پرداختن به موضوعات مندرج در منشور صلح یونسکو عملکرد تحسین برانگیزی داشته اند، اما به نظر می رسد که ما هنوز در این زمینه به کار بیشتری نیاز داریم.

این فعال فرهنگی در سخنانی گفت: موضوع صلح یکی از موضوعاتی است که ادبیات کودک و نوجوان ما در دهه شصت به دلیل شرایط تاریخی به آن نپرداخته است اما در دهه هفتاد به تدریج این مضمون در حوزه ادبیات کودک جای گرفت. و در دهه 1980 این توجه افزایش یافت. به گونه ای که کیفیت و کمیت آثار با موضوع صلح در نیمه اول دهه هشتاد تفاوت چشمگیری با نیمه دوم دارد. در نیمه دوم این دهه شاهد آثار بزرگی چون «یونس در شکم ماهی» جمشیدخانیان هستیم.

زهرا جورابچی همچنین گفت: در دهه 90 بسیاری از نویسندگان در موضوعات مندرج در منشور یونسکو از جمله صلح تخصص داشتند و توانستند آثار برجسته ای مانند «شب بخیر فرمانده» احمدپور، «گربه خیلی مهربان بوده» بنویسند. اثر فرهاد حسن زاده و «کلاه حصیری» ساخته مصطفی. ایجاد خرام و غیره. با وجود این توافق و جایگاه خوب موضوع صلح در ادبیات کودک تالیف ما، به نظر می رسد ادبیات کودک ما هنوز در برخی مفاهیم مندرج در این منشور کم است. مضامینی مانند تبعیض جنسیتی، نحوه تعامل با کودکان ناتوان جسمی و ذهنی، توجه به سیاره زمین و حفاظت از آن، استفاده بهینه از ذخایر انرژی، احترام به سالمندان، کودکان کار و ادیان مختلف از جمله این مقوله هایی است که ادبیات کودک و نوجوان ما در آن قرار دارد. کمتر به آنها پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مهتاب حاجی محمدی از دیگر سخنرانان این نشست نیز به معرفی «انجمن علمی مطالعات صلح ایران» پرداخت و گفت: این انجمن از سال 1393 کار خود را آغاز کرد. و در حال حاضر؛ دارای 14 گروه تخصصی است که یکی از آنها گروه “صلح و کودک” است. هدف ما پیشبرد مطالعات صلح با برگزاری نشست ها، گردهمایی های علمی، تألیف و ترجمه کتاب و … است تا این مفهوم را در جامعه بیشتر توسعه دهیم و به مفهوم صلح ایرانی دامن بزنیم.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: ما در گروه «صلح و کودک» این انجمن در سه شاخه «کودک و خانواده»، «کودک و مدرسه» و «کودک و جامعه» فعالیت داریم و تلاش می کنیم جایگزین ایرانی شویم. مدرسه صلح با کمک ادبیات کهن و شفاف سازی اجرای جلسات تخصصی.

در این نشست افرادی چون معصومه یزدانی، شهلا اینزیریان، مصطفی خرامان و… نیز به تشریح دیدگاه های خود در خصوص موضوع صلح در ادبیات کودک و نوجوان ایران پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *