ثبت نام وام قرض الحسنه 200 میلیونی برای این خانوار

پس از اولتیماتوم یک هفته ای کمیسیون 90 شورای اسلامی به بانک مرکزی برای بازگشایی سامانه ثبت نام وام ازدواج و فرزند، این سامانه افتتاح شد و متقاضیان می توانند ثبت نام کنند.

وام ازدواج، فرزند و وام سپرده مسکن از چالش برانگیزترین وام هایی است که می توان از سیستم بانکی دریافت کرد، اما سختی های دریافت وام فرزند و ازدواج به دلیل خوب بودن وام بیشتر از سایر وام ها است.

اختلال گسترده و عدم امکان ثبت نام در سامانه وام ازدواج و فرزند مهمترین مشکل در گام نخست اقدام برای دریافت این تسهیلات تلقی شد. پس از جلسه بانک مرکزی و کمیسیون اصل 90 اعلام شد که بانک مرکزی یک هفته مهلت دارد تا سامانه ثبت نام متقاضیان وام ازدواج و فرزند را باز کند.

همزمان بانک مرکزی از برنامه ریزی برای ثبت نام 24 ساعته برای متقاضیان وام ازدواج خبر داد. این وعده پس از چند روز با به روز رسانی سامانه ثبت نام محقق شده است.

مهدی سحابی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، ضمن تشریح دسترسی های جدید اضافه شده به سامانه ثبت درخواست متقاضیان وام ازدواج، اظهار داشت: با به روز رسانی جدید سامانه ثبت نام وام ازدواج، متقاضیان می توانند ثبت نام اولیه را تکمیل کنند. در تمام ساعات شبانه روز و اگر بانک مورد نظر سهمیه رزرو آن بانک را نداشتند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه بانک مرکزی با مشکلاتی همراه بود، اعلام کرد: با توجه به گزارش های دریافتی مبنی بر دشواری ثبت نام در سامانه وام ازدواج، این سامانه به روز شده و تغییرات ایجاد شده است.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در ادامه روند ثبت نام متقاضیان در سامانه وام قرض الحسنه ازدواج را تشریح کرد و اظهار داشت: بر اساس به روز رسانی های جدید، متقاضیان می توانند در هر ساعت از شبانه روز وارد سامانه بانک مرکزی شوند. شبانه و پس از احراز هویت از طریق کد ملی و شماره همراه ثبت نام اولیه را خود انجام دهند. در ثبت نام اولیه اطلاعات لازم شامل اطلاعات هویتی، محل سکونت و سایر اطلاعات مورد نیاز برای استعلام توسط سامانه بانک مرکزی درج می شود.

وی با بیان اینکه متقاضیان پس از ثبت نام اولیه در سامانه پیامی با عنوان «ثبت نام اولیه تکمیل شد» را در سامانه مشاهده می کنند، اظهار داشت: متقاضیان پس از دریافت این پیام می توانند مراحل ثبت نام را ادامه داده و گزینه «انتخاب مورد نظر» را انتخاب کنند. بانک» بر این اساس در صورتی که بانک عامل مورد نظر متقاضی دارای سهمیه باشد می تواند آن بانک را انتخاب کند و پس از دریافت کد رهگیری ثبت نام وی نهایی می شود، اما اگر بانک مورد نظر متقاضی دارای سهمیه نباشد. سهمیه می تواند با مشاهده ثبت نام لیست بانک های ذخیره که در آن تعداد متقاضیان ذخیره هر بانک نشان داده شده است، آن را انتخاب کند.

سحابی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت قرار گرفتن متقاضی در فهرست ذخیره یک بانک، مجدداً پیامی مبنی بر انجام ثبت نام اولیه و انتخاب بانک ذخیره در سامانه مشاهده می کند. می توانید وضعیت ثبت نام خود را مشاهده کنید.

وی افزود: پس از اینکه متقاضی بانک عامل را در لیست ذخیره انتخاب کرد، سامانه پس از تخصیص سهمیه آن بانک به صورت هوشمند ثبت نام فرد را تایید و کد رهگیری از طریق پیامک برای متقاضی ارسال می شود. سایر مراحل از جمله تعیین شعبه نیز در زمان مقرر انجام خواهد شد.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در پایان گفت: در بروزرسانی سامانه جدید این امکان وجود دارد که هر فرد دو بار بانک رزرو شده خود را تعویض کند.

لازم به ذکر است در راستای اجرای قوانین بودجه 1403 کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانان از ابتدای سال جاری تا تاریخ 07/01/1303 مبلغ 880 هزار میلیارد ریال شامل 264000 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده است. نسبت به میزان 738 هزار میلیارد ریال سهمیه این تسهیلات تا تاریخ مذکور، شاهد عملکرد بیش از 119 درصدی از سوی شبکه بانکی هستیم.

به گزارش تسنیم، مبلغ وام ازدواج در سال 1403 با توجه به سن متقاضیان بین 300 تا 350 میلیون تومان است و به زوجین کمک می کند تا بخشی از هزینه های اولیه زندگی مشترک خود را تامین کنند.

طبق قانون، وام فرزندآوری به پدر فرزندانی تعلق می‌گیرد که تاریخ تولد آنها از تاریخ 01/01/1300 به بعد در داخل ایران به دنیا آمده باشد. مبلغ وام فرزند اول 40 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 3 سال (36 ماه)، فرزند دوم 80 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 4 سال (48 ماه)، فرزند سوم 120 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 5 ساله (60 ماهه). برای فرزند چهارم مبلغ 150 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 6 ساله (72 ماهه) و برای فرزند پنجم به بعد مبلغ 200 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 7 ساله (84 ماهه) تعیین شده است.

متقاضیان وام ازدواج و فرزند برای دریافت این تسهیلات باید در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کنند. اما با توجه به صف طولانی این تسهیلات و اذعان بانک مرکزی به خالی بودن دست سیستم بانکی در این حوزه، ثبت نام در سامانه در هفته های اخیر با اختلال مواجه شده است.

متقاضیان این تسهیلات به خوبی درک می کنند که حتی پس از موفقیت در ثبت نام اینترنتی و مشخص شدن شعبه بانک، نمی توانند نفس راحتی بکشند زیرا وقتی به شعبه مراجعه می کنند و با مدارک مورد نیاز بانک ها مواجه می شوند، رسماً با جدیت و جدید مواجه می شوند. چالش های دریافت وام مواجه می شوند

امیدواریم با همکاری بانک مرکزی و شورای اسلامی راه حل مشخص و قاطعی برای رفع مشکلات مردم در این حوزه انتخاب شود تا بالاخره گره کور ازدواج و وام فرزندان باز شود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *