تکلیف پرستو صالحی‌ها چه می‌شود؟/ پرستو صالحی و سوالی درباره‌ی ممنوع‌الورودی به ایران

تعدادی از هنرمندان ایرانی که در خارج از ایران زندگی می کنند و همچنین برخی از افراد مشهوری که در مقاطع مختلف کشور را ترک کرده اند، می خواهند به کشور خود بازگردند، اما این سوالات همیشه در مورد سلبریتی ها مطرح می شود که آیا هنرمندانی که در خارج از کشور موضع سیاسی گرفته اند یا خیر. ایران، آیا می توانند به کشور بازگردند و آیا با آنها برخورد خاصی صورت می گیرد؟

معین، سعید راد و…

سال گذشته در همین ایام خبری مبنی بر بازگشت فلان خواننده پاپ منتشر شد. البته منبع این خبر مشخص نبود و معلوم نشد بدون اینکه خبر ورودش در رسانه ها منتشر شود به ایران آمده و برگشته یا تمایلش برای بازگشت به ایران مطرح شده است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره بازگشت هنرمندانی مانند نصرالله معین نجف آبادی گفت: حضور آنها در ایران مشکلی ندارد و طبق قوانین انجام می شود. هر کاری با هر شخصی انجام شود طبق قانون انجام می شود. مجوز فعالیت قدم بعدی است اما حضور آنها در ایران مشکلی ندارد.

“برگرد، مشکلی پیش می آید!”

بازگشت هنرمندان ایرانی به ایران آنقدر چالش برانگیز شده است که وقتی هنرمندی می گوید می خواهم برگردم با موجی از واکنش ها در فضای مجازی مواجه می شود و کاربران اینستاگرام با واکنش هایی از هر دو طرف طیف، برخی می گویند «ن برنگرد چون مشکل خواهی داشت!” و برخی از بازگشت استقبال می کنند.

سعید راد از جمله هنرمندانی بود که بعد از انقلاب فرصت چندانی برای بازی در سینما نداشت و پس از توقیف سینما مجبور به مهاجرت شد. درگذشت او در 10 مرداد 1403 بهانه ای شد تا اقشار مختلف درباره مشکلاتی که هنرمندان پس از مهاجرت تجربه می کنند و یا به هر دلیلی از ایران استقبال نمی کنند صحبت کنند.

احمد زیدآبادی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی یکی از کسانی بود که در این باره در کانال تلگرامی خود مطلبی نوشت: «چرا باید فردی مثل سعید راد مجبور به ترک وطن شود و در دیار بیگانه دست به کار پرزحمت و بی ارتباطی بزند. هنر و توانایی او؟”

تجربیات و مشکلات سعید راد به عنوان یک هنرمند پس از انقلاب موضوعی بود که هوشنگ گلمکانی در شماره 263 مجله فیلم به آن پرداخته و به همین دلیل با هنرمند سرشناس فیلم فارسی گفت و گو کرد. عکس این گفتگو را محمدرضا جوادی یگانه در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.

پرونده ویژه پرستو صالحی

کمی جلوتر برویم، یعنی بعد از اعتراضات سال 1401، با تعدادی از هنرمندان خارجی مواجه شدیم که مواضع روشنی نسبت به وقایع سیاسی و اجتماعی ایران داشتند. یکی از این افراد پروستو صالحی بود که در اینستاگرام خود با نوشتن جمله «نماینده شما هستم» اعلام کرد که در کمپین اعطای نمایندگی نمادین به عنوان نماینده مخالفان حضور خواهد داشت.

صالحی در ویدئویی در سال 1400 می گوید: جرقه مهاجرت از خرداد 1398 شروع شد، بازپرس در جلسه رسیدگی به دلیل شرکت در مراسم عزاداری قربانیان هواپیمای اوکراینی با من مانند دزد برخورد کرد. او با پوشیدن کلاه نشان داد که با حجاب است البته پس از اعتراضات سال 1401، صالحی فیلم های خود را بدون روسری ضبط و در اینستاگرام منتشر کرد.

صالحی در 17 مرداد 1403 ویدیویی را در اینستاگرام خود منتشر کرد و گفت که قصد دارد برای معالجه مادرش به ایران بازگردد، زیرا نه مهاجرت با وضعیت مادرش مناسب است و نه از نظر مالی امکان رفتن به کشور دیگری برای او وجود دارد. برای درمان مادرش به جز ایران

اسماعیلی در برنامه هفت درباره بازگشت پرستو صالحی (به نقل از سایت عصر ایران) گفت: ما نمی توانیم در کشور در مورد قانون حجاب کوتاه بیاییم، اما اساس ما رفاقت است، بازیگری بود که به خاطر همین موضوع حجاب محکوم شد. او در مورد این بازیگر اظهار تاسف کرد و بخشش کرد.

نظر جیرانی و عسگرپور

پرستو صالحی برای اینکه بتواند به ایران بازگردد نامه ای خطاب به سینما نوشته و می خواهد به ایران بازگردد. انصاف نیوز در راستای پیگیری این موضوع گفت و گوی کوتاهی با محمدمهدی عسگرپور و فریدون جیرانی داشته که در ادامه پاسخ آنها را درباره اقدام احتمالی خانه سینما برای پرستو صالحی می خوانید:

فریدون جیرانی کارگردان و عضو هیأت مدیره خانه سینما گفت: فعلاً خبری ندارم و در جلسه خانه سینما می توانم پاسخ صنفی خود را اعلام کنم. من شخصا معتقدم هنرمندان خوبی داریم که خارج از ایران هستند و باید بتوانند به ایران برگردند، اما نمی توانم نظرم را به صورت فردی بیان کنم.

محمدمهدی اصغرپور، فیلمبردار سینما گفت: هنوز نامه پرستو صالحی را نخوانده ام اما ما به عنوان کسانی که در صنف کار می کنیم باید مواظب باشیم که حقی از همکارانمان ضایع نشود اما در مجموع باید رسیدگی کنند. از خودشان

با این حال، همه باید مسئولیت رفتار خود را بدون در نظر گرفتن هر ارزیابی مثبت یا منفی بپذیرند. همکاران ما در انجمن بازیگران تا حد امکان برای خانم صالحی در خانه سینما پیگیر هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *