تحقیقات علمی تحت رهبری پزشک ایرانی / کشفی تازه درباره مضرات زیاده‌روی در خوردن پروتئین

بعد- پروتئین به دلیل خاصیت عضله سازی و سرکوب کننده اشتها به شدت مورد تبلیغ قرار گرفته است، اما دانشمندان نگران هستند که مصرف بیش از حد آن برای شریان ها مضر باشد. محققان دانشگاه پیتسبورگ دریافتند که مصرف بیش از یک پنجم کالری پروتئین می‌تواند سلول‌هایی را فعال کند که شریان‌ها را با پلاک مسدود می‌کنند، ماده‌ای که به شریان‌ها آسیب می‌زند و جریان خون را مختل می‌کند. فقدان جریان خون سالم در بدن خطر سکته و حملات قلبی را افزایش می دهد. آخرین تحقیقات، یافته های تحقیقات آزمایشگاهی قبلی را تایید کرده و با استفاده از آزمایش های انجام شده روی موش ها و سلول ها در ظرف پتری، شواهد جدیدی را به نتایج تحقیقات قبلی اضافه کرده است.

به گزارش خبرگرافی به نقل از دیلی میل، نتیجه در بحبوحه محبوبیت فزاینده رژیم های غذایی با پروتئین بالا به دست می آید که با افزایش فرهنگ ورزشگاه مرتبط است. نزدیک به یک چهارم جمعیت بیش از یک پنجم کل کالری روزانه خود را تنها از پروتئین دریافت می کنند. با این وجود، دکتر بابک رازانی، متخصص قلب و عروق که تحقیقات اخیر را رهبری می کند، هشدار می دهد که پیروی از تجویز دریافت پروتئین بیش از حد از رژیم غذایی توصیه خوبی نیست.

دکتر رازانی می گوید: «در عوض، مردم باید مطمئن شوند که یک رژیم غذایی متعادل دارند که حاوی کربوهیدرات، چربی و مواد مغذی حیاتی کافی باشد.

به آمریکایی ها توصیه می شود که روزانه 0.36 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنند. این مقدار برای یک مرد 90 کیلوگرمی حدود 71 گرم پروتئین در روز است که با مصرف دو سینه مرغ یا یک و نیم فیله ماهی سالمون معادل حدود 12 درصد کالری روزانه است. برای یک زن با وزن 77 کیلوگرم، این 61.2 گرم پروتئین در روز یا 10 درصد کالری روزانه است که معادل حدود یک و نیم سینه مرغ یا یک فیله ماهی سالمون است. اما فرهنگ ورزش در باشگاه‌های ورزشی، مصرف پروتئین بسیار بالاتری را تبلیغ و ترویج می‌کند و برنامه‌های غذایی حتی سه برابر بیشتر از میزان پروتئین اعلام شده به ورزشکاران ارائه می‌شود.

پس از مصرف، پروتئین به اسیدهای آمینه تجزیه می شود که برای ترمیم فیبرهای عضلانی شکسته و کمک به رشد فیبرهای جدید استفاده می شود. اما اگر فردی ورزش نکند، پروتئین های استفاده نشده توسط کلیه ها از بدن خارج شده و از طریق ادرار دفع می شود. مطالعه جدیدی که در ژورنال Nature Metabolism منتشر شده است نشان می دهد که دانشمندان دریافته اند که وقتی بدن سطوح بالایی از پروتئین را تجزیه می کند، نوعی گلبول سفید را فعال می کند که مسئول پاکسازی به اصطلاح زباله های سلولی به نام ماکروفاژها است. این فرآیند منجر به تجمع یک “قبرستان” از آن سلول ها در دیواره عروق و زوال پلاک اضافی می شود.

این مطالعه ابتدا بر روی 23 نفر انجام شد و به آنها وعده های غذایی حاوی شیک های پروتئین بالا داده شد و خون آنها درست قبل از مصرف شیک و یک و سه ساعت بعد از مصرف آن مورد آزمایش قرار گرفت. هر یک از داوطلبان 12 ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورده بودند. نتایج نشان داد که مصرف پروتئین باعث افزایش اسید آمینه خاصی به نام لوسین و افزایش ماده ای می شود که سیستم ایمنی را فعال می کند. دانشمندان دریافتند که با فعال شدن سلول های ایمنی بیشتر، سطح التهاب و خطر تشکیل پلاک افزایش می یابد.

همچنین، در بخش جداگانه ای از آن مطالعه، دانشمندان به موش ها رژیم غذایی پر پروتئین دادند و وضعیت آنها را بررسی کردند. نتایج در موش ها افزایش سطح لوسین و افزایش ماده فعال کننده گلبول های سفید را نشان داد.

ما در مطالعات خود نشان داده‌ایم که اسیدهای آمینه، که در واقع بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند، می‌توانند از طریق مکانیسم‌های سیگنالینگ خاص و سپس متابولیسم باعث بیماری شوند.» آنها همچنین می‌توانند این سلول‌ها را تغییر دهند. به عنوان مثال، سلول های ایمنی ریز به نام ماکروفاژها می توانند باعث تصلب شرایین (پلاک در شریان ها) شوند.

دکتر رازانی می گوید: افزایش کورکورانه بار پروتئین در رژیم غذایی ممکن است یک اشتباه باشد. به خصوص در افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی و اختلالات عروقی هستند.

اما برخی دیگر از دانشمندانی که در آن تحقیق شرکت نکرده اند، با نتایج آن مخالف هستند و می گویند که نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد. دکتر برایان ویلیامز می گوید: «مطالعات بیشتر در دوره های زمانی طولانی به ما کمک می کند تا بهتر بفهمیم پروتئین چگونه بر قلب ما تأثیر می گذارد. یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر متوسط ​​پروتئین باشد هنوز یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سلامت قلب انجام دهید. از محدودیت های این مطالعه می توان به انجام آن در مدت زمان کوتاه و حجم نمونه کوچک اشاره کرد.

دکتر رابرت استوری، متخصص قلب در دانشگاه شفیلد بریتانیا که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: “این تحقیق شواهدی را ارائه می دهد که رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است واکنش هایی را در بدن ایجاد کند که خطر حمله قلبی را افزایش می دهد و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. سکته مغزی: “ما می دانیم که بیشتر حملات قلبی و سکته مغزی ناشی از تجمع چربی در رگ های خونی است که قلب و مغز را تامین می کند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *