آخرین مطالب

همکاران

هدف نامه به خودروسازان، تسریع در پرداخت مطالبات| قیمت گذاری دستوری همچنان چالش می سازد

افت فروش خودروسازان بزرگ طی چهار ماه گذشته| عرضه همچنان از تقاضا کمتر است

به گزارش بازار، بازار خودرو ایران از سال ۲۰۱۸ و زمان بازگشت تحریم های بین المللی در وضعیت نامتعادلی قرار دارد. عرضه خودرو با تقاضا فاصله زیادی دارد که نتیجه آن حباب بزرگ قیمت خودرو در بازار است. کاهش فروش خودروسازان بزرگ مانند ایران خودرو و سایپا نیز باعث تداوم این روند می شود.

روزنامه دنیای اختاز در گزارشی به آمار عرضه و فروش خودروهای خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سامانه کدال پرداخته است. مجموع فروش این شرکت ها در چهار ماهه اول سال 1403 معادل 289 هزار و 619 واحد بوده است. به عبارت دیگر خودروسازان بزرگ کشور به طور میانگین ماهانه حدود 72 هزار و 500 دستگاه خودرو روانه بازار کرده اند. با برون یابی این رقم به عرضه 870 هزار خودرو در سال می رسیم در حالی که بازار خودروی ایران سالانه به 1.5 میلیون خودرو نو نیاز دارد!

جزئیات تولید و فروش خودروسازان در سه ماهه اول 1403

خودروسازان بزرگ حتی نسبت به سال 1402 نیز رکورد ضعیف تری را به ثبت رسانده اند. در چهار ماهه اول سال 1402 سه خودروساز بزرگ ایرانی موفق به فروش 336 هزار و 456 دستگاه شدند. بنابراین افت فروش خودروسازان بزرگ طی سه ماهه اول سال 1403 معادل 47 هزار دستگاه معادل 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

خودروسازان بزرگ علاوه بر تولید، در فروش خودرو نیز به طور کامل موفق نبوده اند. مجموع تولید خودروهای سواری ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در چهار ماهه اول سال 1403 به 290 هزار و 229 دستگاه رسیده است. با این حال، این سه شرکت کمتر از 290000 دستگاه فروخته اند.

ایران خودرو بیشترین سهم کاهش فروش را دارد. این شرکت در چهار ماهه اول سال 1403 161568 دستگاه خودرو تولید کرده که تنها 155000 دستگاه به فروش رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه یعنی چهار ماهه اول سال 1402، فروش ایران خودرو 23 هزار دستگاه کمتر بوده است.

فروش دومین خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا بیش از میزان تولید این شرکت در مدت مشابه بوده است. به نظر می رسد این رقم به دلیل تکمیل خودروهای ناقص متعلق به سال گذشته باشد. این در حالی است که پارس خودرو در پایان تیرماه 1403 حدود دو هزار خودرو تولید و فروخته نشده بود که البته آمار فروش سایپا و پارس خودرو نیز مانند ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *