از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»

آثار بخش رقابتی سینمای ایران این دوره از جشنواره در مراسم اختتامیه که شامگاه دوم آبان ماه در مرکز همایش های برج میلاد با داوری کمال تبریزی، فرزاد موتمن، شهاب حسینی، محمدرضا شفاح برگزار شد، ارائه شد. ، درناز حاجی ها، آرمان فیاض و میثم مولایی.

اختتامیه این جشنواره در ساعت 19:00 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی با حضور رائد فریدزاده (رئیس سازمان سینمایی)، مهدی آذرپندار (دبیر جشنواره)، فرزاد. موتمن، شهاب حسینی، کمال تبریزی، همایون اسعدیان و برخی از کارگردانان سینما. برپا شد

در ابتدای این مراسم مهدی آذرپندار دبیر جشنواره گفت: من در این مراسم چندان اهل گزارش نیستم و آنچه باید به سینماگران ارائه کنم تکراری خواهد بود و گزارش من به رئیس سازمان و آقای وزیر هم تقدیم می شود، یاد شهیدی می افتم که با دیدن عکس لحظه شهادتش، دنیا را در مشغله های کاری که با رشادت هایش فتح کرد، به من واداشت.
سپس کلیپی از شهید سید حسن نصرالله و شهید سنور پخش شد و سپس مهدی سلوکی که اجرای برنامه را بر عهده داشت اعلام کرد که دیگر کلیپ تقدیم به شهدای کانون فیلمسازان و خانواده شهید مهدی فیلمساز است. عشیری به یاد او سخنرانی کرد.

در ادامه با حضور رائد فریدزاده دبیر جشنواره و محمدعلی باشه آهنگر (کارگردان) از خانواده این شهید تجلیل شد.

در قسمت بعدی از رائد فریدزاده برای سخنرانی دعوت شد و وی به حضور معاون حقوقی وزارت ارشاد، مدیران شهرداری و مدیران انجمن های استانی، مهمانان بین المللی سینما و همچنین برخی از سفرا و مشاوران خارجی اشاره کرد و خیرمقدم گفت. آنها
وی با اشاره به اینکه مدت ها قصد صحبت نداشت و مواردی را یادداشت کرده بود، گفت: اما وقتی بعد از 23 سال به خانه خودت برمی گردی شاید نتوان به این قول وفا کرد.
وی در ادامه به بخش های مختلف جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره امسال که 41 ساله شده است به بلوغ رسیده و برپایی چنین جشنواره ای با این سن در عرصه جهانی قابل تحسین است.
در ادامه اهدای جوایز جشنواره، قسمت اول به آثار هوش مصنوعی و واقعیت مجازی اختصاص داشت.
در این بخش دیپلم افتخار و 500 دلار به فیلم بچه قورباغه از آمریکا اهدا شد.
دیپلم افتخار و 500 دلار به افروز باوفا از ایران برای فیلم معجزه اهدا شد. برنده این بخش خاطرنشان کرد: فیلم خود را در ستایش ایران ساخته و اکنون در غم فرزندان فلسطین است.
جوایز بین المللی با حضور تعدادی از داوران، در بخش “حقیقت جویان”، دیپلم افتخار و 1000 دلار به بیل موریسون برای فیلم “حادثه” از آمریکا اهدا شد.
در بخش جاده ابریشم این جایزه به نیشی دوگار برای فیلم «نبات ترش» از هند اهدا شد.
برگ زرین بهترین فیلم تجربی بین المللی در بخش انیمیشن بین المللی به آنی سکا و به «در سایه سرو» از ایران ساخته شیرین سوهانی و حسین ملایمی تعلق گرفت.
برگ زرین و جایزه هزار دلاری مستند نیز به فیلم «پورزال» ساخته ماریا مائوتی و احسان فرخی فرد تعلق گرفت.
موطی پس از دریافت جایزه خود گفت: می خواهم به مسئولانی که موافق نیستند بگویم وضعیت سیستان و هامون مربوط به گذشته است، فیلمی درباره سیستان و هامون ساختیم و به آنها اطلاع دهند که وجود دارد. هامون ویران شده در هزار کیلومتری تهران». هامون و سیستان بخشی از ایران هستند اما انگار فراموش شده اند. اگر مسئولان دلسوز هستند به دور از سیاست و مصلحت اندیشی عمل کنید. ما هنوز امیدواریم که زنده بمانیم
جایزه فیلم داستانی نیز به آنا یارگس برای ساخت فیلم «سپیده دم» از اسپانیا اهدا شد.

در پایان مراسم اهدای جوایز احمدرضا معتمدی (داور) که به سختی راه می رفت و در حال پیر شدن بود از سمانه یداللهی دعوت کرد تا روی زمین حاضر شود و سپس گفت: سه نفر از شاگردانم امشب جایزه گرفتند اما بهترین فیلم داستانی این است. سال مربوط به هنرجوی دیگر من سمانه یداللهی بود اما چون تعداد فیلم های ایرانی در بخش بین الملل زیاد شده بود از دریافت جایزه محروم شد.

وی به سازندگان فیلم کوتاه توصیه کرد فیلم «شیفت» ساخته یداللهی را به صورت کلاسی تماشا کنند و سپس خطاب به او گفت: جایزه ای ندارم که به شما بدهم، اما به ازای تمام سال های تدریس و کارم به شما جایزه می دهم.
بعدها جوایز کتاب و سینما اهدا شد و برگ زرینی به روح الله جلالی طلب برای فیلم «پای پرواز» رسید و خانواده شهید فخری زاده نیز از این فیلم تجلیل کردند.

از سخنان شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت

در این مراسم همچنین سازمان ها و نهادها جوایزی از جمله جایزه حوزه هنری رسانه نهادت به فیلم «آقا» ساخته علیرضا رضایی، جایزه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به «شازده کوچولو» عمار خطی و فیلم « سیزده سالگی» توسط محمد اسفندیاری و جایزه مؤسسه بهشت ​​امام رضا(ع) به «خداحافظ پاریس» ساخته محمد ابراهیم شهبازی اهدا شد.
بزرگداشت سید حسین صفی از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با حضور فریدزاده، همایون اسعدیان، مهدی آذر پندار و محمدی معاون حقوقی وزارت ارشاد، مدال جشنواره به وی اهدا شد.
در بخشی دیگر از این مراسم، روزبه بمانی (خواننده) که تهیه کنندگی یکی از فیلم های جشنواره را بر عهده داشت به همراه گروه خود قطعاتی را اجرا کرد و پیش از آن از جایگاه فیلم کوتاه به عنوان هسته اصلی یاد کرد. فیلمسازی و اعتبار سینمای ایران در جهان گفت که این اعتبار قابل کتمان نیست.
بمانی سپس موسیقی فیلم های «پس از رفتن» و «اسرافیل» را به همراه گروه خود اجرا کرد.
وی در پایان از مدیران دولت جدید خواست تا بودجه قابل قبولی برای پایه فیلم کوتاه هزینه کنند و از بازیگران خواست از فیلم اولی ها و سازندگان فیلم کوتاه حمایت کنند.
بخش بعدی مراسم اختتامیه به اهدای جوایز سینمای ایران اختصاص داشت که در آن برگ زرین به ترتیب زیر اهدا شد.
بهترین فیلم انیمیشن:
لوح افتخار به علی معصومی برای فیلم «حشره»
برگ زرین به حسین مولیمی و شیرین سوهانی برای «در سیه سرو»
بخش سند:
بهترین تحقیق: نوید صادقی برای فیلم «این خانه و جذام مادرم»
بهترین فیلم مستند: لوح تقدیر از رایحه مظفریان و زهرا دشتباشی برای فیلم هلکه/برگ زرین و 600 میلیون ریال از ماریا مائوتی و احسان فرخی نژاد برای پورزال.

بخش فیلم های تجربی:
بهترین فیلم: لوح افتخار و 150 ریال به محمدرضا مقیم نژاد برای فیلم «کانتور»/برگ زرین و 600 میلیون ریال به رضا دانش پژوه برای فیلم «ایلیها»
بخش داستان:
بهترین دستاورد هنری: دیپلم افتخار به تیما تقی زاده برای بازی در «روز خداحافظی»
برگ زرین به سید مرتضی قدیری برای بازی در «خداحافظ پاریس»
مرتضی قدیری که قیافه و چهره و لبخند جذاب افراد مبتلا به سندروم داون را دارد و با این وضعیت در این فیلم بازی کرده بود، با خوشحالی جایزه خود را از دست شهاب حسینی و پس از در آغوش گرفتن او از کسانی که به او رای دادند، دریافت کرد. تشکر کرد
بهترین صدای فیلم: میثم کیامورثی و رضا گدازگر برای فیلم زیر سایه بلوط
بهترین تدوین: برگ زرین به پگاه احمدی برای فیلم «تنها با هم»
بهترین فیلمبرداری: علی حسین زاده برای فیلم «تونل»
بهترین فیلمنامه اقتباسی: احسان امینی برای «تونل»
بهترین فیلمنامه داستانی: دیپلم افتخار مانا پاک سرشت برای فیلم «چولیبولی» / برگ زرین به حسین اللهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط»
بهترین فیلم از نگاه ملی: محمد اسفندیاری (کارگردان) برای فیلم «سیزده سال»
جایزه ویژه دبیر جشنواره: مدال جشنواره به عرفانه کریمی برای فیلم حنابندون
بازیگر کودک این فیلم (اشکان اکرمی) که با عرفانه کریمی روی سن آمد این جایزه را به سه هزار کودک کشته شده در جنگ عراق و ایران اهدا کرد.
جایزه ویژه هیئت داوران: (دو جایزه) به دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو» / ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو همه چیز می دانست»
محمودنیا در این بخش از فریدون حسن پور که 13 سال پیش راه را برای ورود او به سینما هموار کرد، تشکر کرد.
بهترین کارگردانی یک فیلم داستانی: نادره سرکی برای فیلم «قضاوت». کارگردان این فیلم ابراز امیدواری کرد که قانونگذاران فیلم او را ببینند زیرا این فیلم «محاکمه ای» برای دفاع از حقوق کودکان است.
بهترین فیلم: برگ زرین و 800 میلیون ریال به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بولوت».
در پایان این بخش و زمانی که داوران در حال ترک صحنه بودند، شهاب حسینی با اشاره به اینکه قرار است در مورد دو نکته صحبت کند، گفت: امشب در خارج از مراحل داوری شاهد تجلیل از برخی فیلم ها بودیم. داوران این فیلم ها را دیده اند و اگر خوب بودند از آنها تقدیر می شد. با این افتخارات نمی توان فیلمساز خوبی تولید کرد
وی سپس خطاب به سینماگران جوان گفت: مدتی است که حضور بازیگران حرفه ای در فیلم های کوتاه افزایش یافته و این امر در بیشتر موارد به فیلم آسیب وارد کرده است. از این به بعد به جای آنها با همان بازیگران تازه کار کار کنید

صحبت های شهاب حسینی در هر دو مورد با تشویق پرشور حاضران در سالن همایش های برج میلاد همراه بود.
جایزه بزرگ بین المللی جشنواره (برگ طلا و دو هزار دلار) که برنده آن به آکادمی اسکار تقدیم می شود، به ابراهیم هندل برای فیلم داستانی «فیلم کوتاه درباره کودکان» از فلسطین تعلق گرفت.
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فیلم «جشن هنر» با 2217 رای بود.

تهیه کننده این فیلم پس از دریافت جایزه خود از نامزد نشدن فیلمش در هیچ رشته ای گلایه کرد و گفت: آقای شهاب حسینی ای کاش در سالن بودید و می دیدید که رای مردم با شما متفاوت است. شما فقط یک رای دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *