آخرین وضعیت تخصیص ارز به روغن نباتی

علیرضا شریفی اعلام کرد: از آخرین باری که دولت به صنعت روغن نباتی تخصیص ارز داده است حدود شش ماه می گذرد در حالی که مدت انتظار برای تخصیص ارز برای بسیاری از محصولات به مراتب کمتر از روغن نباتی است.

وی افزود: احتمالا آرامش کنونی بازار روغن نباتی باعث شده تا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه احساس راحتی کنند، اما تجربه چند دهه گذشته نشان داده است که بحران در صنعت و بازار روغن نباتی معمولا رخ می دهد. زمانی که آرامش و ثبات بازار وجود دارد، تدابیر لازم برای جلوگیری از بحران پیش بینی نشده است، بنابراین خرد و عقلانیت ایجاب می کند که همه دست به دست هم دهیم تا به آرامش فعلی بازار روغن نباتی ثبات و تداوم بخشیم. اعتماد این صنعت به دولت که نفت خام وارد می کند به این امید که پس از ورود و مصرف در کمترین زمان ارز خود را دریافت کند، ارزشمند است و نباید خدشه دار شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی حذف معافیت سود بازرگانی سه ماهه اول سال 1402، زیان خرید بذر داخلی در سال جاری، پرداخت نشدن مابه التفاوت گذشته دولت را برشمرد. دو ساله و عدم دسترسی گمرکات اجرایی به سامانه جامع تجارت از دیگر مشکلات این صنعت است.

به گفته شریفی، تفاهم نامه نحوه تعیین ارزش کالاهای اساسی با گذشت پنج ماه از امضای رئیس کل گمرک ایران هنوز به امضای وزارت جهاد و کشاورزی نرسیده است. بنابراین برای گمرک مشخص نیست که قیمت ثبت سفارش ملاک یا قیمت ویرایشی است، در حالی که اساساً به دلیل عدم دسترسی به سامانه جامع تجارت، گمرکات اجرایی به اجبار از قیمت‌های TSC (ارزش‌های گمرکی) استفاده می‌کنند. ) به عنوان ملاک عمل که در نهایت بالاتر یا کمتر از قیمت های مصوب کمیته می باشد. ارزی است و اکنون بیش از صدها مورد بوده است و کاهش ارزش در گمرک ایران ذکر شده است و به دلیل این مغایرت ها کارخانه های روغن نباتی بسیار معتبر از لیست فعالان اقتصادی خارج شده اند. AEO) و مسیر سبز و از امتیازاتی مانند امکان ارائه تضمین های گمرکی. یک سال است که تخفیف در هزینه خدمات گمرکی و تسهیل در آزمایش محموله های وارداتی رد شده است.

وی بر اساس اعلام اتحادیه صنعت روغن نباتی ایران، تولید سال گذشته را بیش از 2 میلیون تن اعلام کرد و با توجه به تولید 4 ماهه امسال که نسبت به مدت مشابه 7 درصد رشد داشته است. وی در سال گذشته پیش بینی کرد تولید امسال به 2 میلیون و 200 هزار تن برسد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *